Roms
kirker
At
skrive en side om Roms kirker, er at begive sig ud i et ganske
stort emne, da der er flere kirker i Rom, end der er dage i året.
Som
den kristne verdens centrum har Rom et utroligt rigt udbud af
kirker - lige fra den store strålende basilika, bygget for at
understrege den katolske kirkes betydning i renæssancen og
middelalderen over mindre dominerende bygninger til de helt
ydmyge, hvor de første kristne mødtes i al hemmelighed.
Disse
kirker, hvor de første kristne mødtes, kaldes for titulær-kirker,
og dem har Rom-guiden en særlig side om, som findes nederst i
oversigten til højre.
De
mest interessante af de tidlige kirker, er de, der er ombyggede
romerske templer, hvor mange byder på flere forskellige
stilarter.
Når
katolske pilgrimme besøger Rom, har de en rute, hvor de besøger
de syv største basilikaer, som er Peters-kirken, San Giovanni in
Laterano, San Paolo fuori le Mura, Santa Maria Maggiore, Santa
Croce i Gerusalemme, San Lorenzo fuori le Mura og San Sebastiano.
Af
andre kirker, som man bestemt bør besøge skal nævnes Santa
Maria in Trastevere, Santa Cecilia in Trastevere, Santa Maria in
Cosmedin, Santa Prassede, Sant' Andreas al Quirinale og San
Clemente.
Men
mindre kirker kan bestemt også være interessante, da mange af
disse har bevaret deres oprindelige præg.
Lad
os i beskrivelsen af Rom's kirker inddele dem i 4 grupper:
Oldtidens
templer:
I
denne gruppe er det uden tvivl Pantheon, der står næsten uændret
siden den blev bygget i den 2. årh. e. Kr., som er den mest
betydningsfulde og også mest kendte.
Men
også Santi Cosma e Damiano og Antoninus og Faustinas tempel -
begge beliggende på Forum, samt Santa Costanza hører til i denne
gruppe.
Oldkristne
og middelalderkirker:
Her
finder man kirker som Santa Maria Maggiore, Santa Sabina - begge
fra det 5. årh., San Paolo fuori le Mura og San Giovanni in
Laterano - fra det 4. årh., Santa Maria in Trastevere og Santa
Cecilia in Trastevere, der er bygget over huse, hvor de første
kristne mødtes.
I
gruppen skal selvfølgelig fremhæves San Clemente, der byder på
en hel række kirker bygget ovenpå hinanden og hvor der nederst
findes et Mitratempel fra det 3. årh.
Endelig
skal nævnes Santa Maria in Cosmedin, Santissimi Quattro Coronati
og Santa Prassede.
Renæssancen:
Kirken
over alle kirker - Peters-kirken - hører til i renæssancen, da
det jo er en genopbygning af den oprindelige kirke.
Men
gruppen byder også på interessante kirker som Santa Maria della
Pace, Santa Maria degli Angeli, santa Maria del Popolo, San Pietro
in Vincoli og San Luidi dei Francesi.
Barokken:
Her
er det jesuitterkirker som Gesù og Sant Ignazio di Loyola vi
møder. Men også Berninis Sant Andres al Quirinale og Santa Maria
della Vittoria bør nævnes sammen med San Carlo ai Catinari med
den flotte kuppel af Rosati og Borromini-kirkerne Sant Agnese in
Agone og San Carlo alle Quattro Fontane, samt Sant Ivo alle
Sapienza, der efter sigende er forbillede for tårnet på Vor
Frelser Kirke på Christianshavn.
Mange
kirker er nævnt, og flere er det ikke, for Rom byder på så
mange, at det ikke er muligt på den beskedne plads, der er på
denne internetside, at få dem alle med.
Afslutningsvis
skal også fremhæves den nye kirke - Dives in Misericoedia - der
netop står færdig, og som er et flot eksempel på vor tids
kirkebyggeri.
Og
så må der afsluttes med en henvisning til den ikke-katolske
kirkegård, også kendt som den protestantiske kirkegård, som vi
her på Rom-guiden har en helt enestående omtale af. Kirkegården
ligger lige uden for bymuren, da det ikke var tilladt, at begrave
disse "kættere" indenfor muren. Men det og meget andet
kan du læse på siden, som du finder nederst ude til højre.