Seværdigheder i Rom |
Rom-guide.dk er Danmarks store internetportal til Rom. Her kan du finde hoteller, lejligheder og andre overnatningstilbud, omtale af byens seværdigheder og mange praktiske oplysninger til brug for den kommende rejse. |
|||||
|
Vi
ved
ikke
hvordan
det
oprindelige
Pantheon
har
set
ud,
da
kun
få
dele
af
det
oprindelige
tempel
er
bevaret,
mest
iøjnefaldende
frontens
latinske
indskrift:
M.AGRIPPA.
L.
F.COS.TERTIUM.
FECIT
–
der
i
oversættelse
fortæller
at: Pantheon var, som navnet angiver, et tempel for alle guder.
Et
passende
navn
for
det
vrimlede
med
guder
i
det
store
romerske
imperium,
hvoraf
mange
var
identiske,
men
kendt
under
forskellige
lokale
navne. Det
antikke
kildemateriale
er
yderst
sparsomt:
Vi
ved
ikke,
hvorfor
Pantheon
blev
bygget
eller
hvad
det
det
blev
brugt
til
og
meget
lidt
om,
hvordan
det
var
udsmykket
indvendigt. |
|
Fra år 609 blev bygningen indviet som kristen kirke under navnet Santa Maria ad Martyres, da Pave Bonifacius IV fik bygningen i gave af den byzantinske kejser Focas. Siden renæssancen har bygningen også været anvendt som gravkirke, bl.a. for malerne Rafael (død 1520) og Baldassare Peruzzi (død 1537) og barokkomponisten Archangelo Corelli (død 1717). To italienske konger og en dronning efter genforeningen i 1870 ligger også begravet her og Pantheon er stadig i brug ved visse kirkelige lejligheder.Selvom
bygningens
konvertering
til
kirke
reddede
den
som
bygning,
så
hindrede
det
dog
ikke
en
massiv
plyndring
af
mange
af
bygningens
originale
elementer.
|
Kejser
Konstans
II
”organiserede”
i
år
663
en
lang
række
kunstværker
og
statuer
i
Rom
sammen
med
Pantheons
originale
forgyldte
bronzetag
og
tog
det
hele
med
sig
til
sin
residens
i
Konstantinopel.
Og
megen
af
det
fine
marmor
som
bygningen
oprindeligt
var
beklædt
med
forsvandt
også
senere
til
andre
bygningsværker
i
Rom.
Pave Urban VIII fjernede i starten af 1600-tallet bronzen fra porticoens tag. Denne blev delvist anvendt af Bernini ved skabelsen af den store bronzebaldakin i Peterskirken; resten blev anvendt til støbning af kanoner til Castel Sant'Angelo. |
||
Det
var
dette
ran
der
fik
romerne
til
at
hævde:
Quod
non
fecerunt
barbari,
fecerunt
Barberini
-
i
oversættelse:
Hvad
ikke
lykkedes
for
barbarerne,
lykkedes
for
Barberinierne
(pavens
slægtsnavn).
Derudover
er
de
skulpturer
der
har
prydet
det
3-kantede
pediment
over
porticoen
forsvundet;
fæstningshullerne
efter
disse
skulpturer
kan
stadigvæk
ses. Til
gengæld
fik
bygningen
under
samme
pave
af
Bernini
tilføjet
2
klodsede
tårne,
af
romerne
kaldet
"Pantheons
æselører"
-
disse
blev
med
god
grund
fjernet
i
slutningen
af
1900-tallet. Oprindeligt
har
en
høj
trappe
ledt
op
til
Pantheons
portico,
men
trappen
ligger
i
dag
skjult
men
delvist
bevaret
under
det
nuværende
gadeniveau,
der
her,
som
så
mange
andre
steder
i
Rom,
ligger
op
til
10
meter
over
det
antikke
niveau. |
Pantheons
portico
bæres
af
16
korintiske
søjler
i
3
rækker,
8
i
forreste
række
og
2
x
4
i
siderne
bagved.
Søjlerne
stammer
fra
Egypten,
er
1
½
m.
i
diameter,
12
m.
høje
og
vejer
hver
60
tons.
De
2
yderste
søjler
hælder
9
grader
indad
for
at
udligne
den
skæve
vægtfordeling
af
den
overliggende
arkitrav.
En
rektangulær
bygning
forbinder
porticoen
med
rundtemplet.
Bronzedørene,
oprindeligt
forgyldte,
er
originale,
om
end
stærkt
restaurerede. Højden
til
Pantheons
kuppeltop
og
diameteren
på
bygningen
er
nøjagtig
den
samme:
43,3
m.
og
hullet
i
toppen
har
en
diameter
på
8,3
meter.
Åbningen
er
den
eneste
lysgiver
og
virker
også
som
ventilationskanal.
Gulvet
falder
let
mod
midten,
så
regnvandet
gennem
kuppelåbningen
kan
opsamles
og
føres
bort. |
Taget,
støbt
i
beton,
støttes
af
8
koncentriske
tøndehvælvinger.
Tykkelsen
på
taget
varierer
fra
6,4
m.
ved
basen
til
1,2
meter
ved
toppen.
Kassetteinddelingerne
i
taget
og
åbningen
i
toppen
er
lavet
for
at
nedbringe
vægten,
uden
at
konstruktionen
mister
styrke
og
bæreevne.
Kassetterne
har
sandsynligvis
i
antikken
været
udstyret
med
en
eller
anden
form
for
dekoration. Betonen
er
en
cementblanding
af
kalkmørtel
og
vulkansk
grus,
iblandet
pimpsten
og
mindre
klippestykker,
meget
lig
moderne
beton.
Moderne
forskning
har
målt,
at
trækspændingen
er
reduceret
med
hele
80
%
ved
konstruktionen
af
det
gradvist
tyndere
tag
og
kassetteudskæringerne.
Et
imponerende
stykke
ingeniørkunst. |
Den
billedmæssige
udsmykning
i
Pantheon
er
ikke
speciel
spektakulær.
Af
kongegravene
ligger
Victor
Emanuel
II
(død
1878)
til
højre
i
kirken.
Lampen
der
lyser
over
monumentet
er
til
ære
for
kong
Victor
Emanuel
III,
der
døde
i
eksil
i
1947.
Til
venstre
i
kirken
ligger
gravene
for
Umberto
I
og
hans
dronning,
Margherita
di
Savoia.
Medlemmer
af
royalistiske
foreninger
holder
stadig
æresvagt
ved
de
kongelige
grave. Mange
besøgende
danskere
har
undret
sig
over
”Dannebrog”
i
det
kongelige
våbenskjold
på
gravene.
Det
er
nu
ikke
det
danske
flag
men
et
ligesidet
hvidt
kors
på
rød
bund,
som
er
våbenflaget
for
Kongehuset
Savoien
og
den
norditalienske
provins
af
samme
navn. Det
første
kapel
i
venstre
side
er
indviet
til
det
kunstneriske
selskab,
Confraternita
degli
Virtuosi
di
Pantheon.
Dette
selskab
har
haft
en
række
store
kunstnere
og
arkitekter
fra
barokken
og
fremefter
som
medlemmer,
bl.a.
Sangallo,
Bernini,
Cortona,
Algardi
m.fl.
og
selskabet
eksisterer
stadigvæk
under
navnet
Accademia
Pontefica
di
belle
Arti
og
har
i
dag
til
huse
i
Palazzo
Cancelleria
ved
Campo
dei
Fiori. I den tredje niche ligger maleren Rafael begravet i en enkel stenkiste med den latinske indskrift: Ossa et cineres Raphaelis - i oversættelse: Rafaels ben og aske. Busten oven over graven er fra 1833. Ved siden af ligger Rafaels forlovede, Maria Bibbiena.
Hun
er
ikke
identisk
med
den
berømte
bagerdatter
på
Rafaels
vidunderlige
billede
i
Palazzo
Barberini;
hun
hed
Margherita
Luti. Bag
ved
Maria
Bibbienas
grav
ses
det
af
Rafael
bestilte
billede
af
Lorenzetto,
Madonna
del
Sasso,
klippemadonnaen,
fra
1524. |
Igennem
århundreder
hævdede
og
fremviste
det
berømte
kunstakademi,
Accademia
di
San
Luca,
at
de
var
i
besiddelse
af
Rafaels
hovedskal.
I
1835
genåbnede
man
Rafaels
beskedne
stenkiste
i
Pantheon,
og
kunne
konstatere
at
Rafael
i
så
fald
må
have
haft
2
hoveder!
Ved
en
storslået
iscenesat
ceremoni,
hvor
Thorvaldsen
som
præsident
for
S.
Luca-akademiet
gik
i
spidsen
for
processionen,
blev
den
originale
Rafael
igen
bisat
i
Pantheon,
og
hele
ceremonien
er
beskrevet
af
H.C.
Andersen
i
hans
rejsedagbøger
fra
Rom. Et
yderligere
Thorvaldsen-indslag
i
Pantheon
ses
efterfølgende
i
Kapellet
for
Korsfæstelsen.
Korset
er
fra
det
15.
årh.
og
på
højre
sidevæg
nederst
ses
Thorvaldsens
buste
af
pavens
kardinalsekretær,
Consalvi,
hvis
hjerte
er
begravet
i
stenkisten
nedenunder
med
Thorvaldsens
relief,
der
fremstiller
Consalvi,
da
han
overgiver
de
af
franskmændene
i
1824
fem
tilbagegivne
pavelige
provinser
til
Pius
VII.
Det var samme Consalvi der ved den franske besættelse af Rom i 1799 af den franske guvernør blev truet med, at franskmændene ville knuse den katolske kirke, hvis pavestaten ikke makkede ret. Hertil svarede Consalvi: Det tror jeg ikke på, det har vi selv forgæves forsøgt gennem de sidste 1800 år! |
|
Var
Pantheon
også
et
kæmpemæssigt
solur?
Robert
Hannah,
professor
i
antikkens
historie
og
ekspert
i
antikkens
tids-
og
kalenderberegning,
har
i
2009
fremsat
den
teori,
at
Pantheon
også
er
konstrueret
som
et
uhyre
stort
solur
der
bl.a.
viste,
hvornår
det
var
forårs-
og
efterårsjævndøgn.
Når
solens
stråler
kl.
12
middag
ved
forårs-
og
efterårsjævndøgn
med
et
48
graders
vinkelindfald
gennem
hullet
i
kuplen
ramte
gitteråbningen
over
indgangen
til
Pantheon,
så
skinnede
de
magisk
ud
på
gulvet
i
den
søjlebårne
nordvendte
forhal
til
Pantheon.
Dette
anser
Hannah
ikke
for
at
være
en
tilfældighed. Til
støtte
for
teorien
inddrages
den
store
ottekantede
aula
i
Neros
gyldne
Hus
ved
Colosseum,
som
i
mindre
format
har
samme
kuppelkonstruktion
som
Pantheon
og
med
det
samme
solindfald
mod
indgangen
ved
forårs-
og
efterårsjævndøgn.
Hannah ser ikke alene Pantheon som et astronomisk fænomen, men snarere som en essentiel del af den solkult der blev introduceret af kejser Augustus.
Og
det
højere
teoretiske
skoleridt
inden
for
denne
kejserlige
solkult
inddrages
nu
med
en
teori
om
en
nøje
indbyrdes
placering
af
Pantheon,
Augustus
Mausoleum,
solur
og
fredsalter
(Ara
Pacis)
på
Marsmarken
sammen
med
Hadrians
Mausoleum
(det
nuværende
Castel
Sant’Angelo). Denne
solkult
importerede
romerne
fra
Egypten
og
den
fik
en
væsentlig
opblomstring
under
Kejser
Hadrian,
der
byggede
det
nuværende
Pantheon.
Der kan læses en mere uddybende omtale af Hannahs teori på Rom-guide.dk ved at klikke her. Og er man i Rom den 23. marts eller 23. september, så er der nu en god grund til at besøge Pantheon kl. 12 middag for at observere lysfænomenet. |
|
Find rundt på Rom-guide.dk Ude til højre på siden finder du en linkfortegnelse med emner indenfor den kategori denne side omhandler. Efter disse link er der henvisning til nogle af de overordnede emner på Rom-guide.dk og sidst på listen kan du finde link, der fører dig tilbage til "hovedsiden" og til vort omfattende index, hvor alle sider på Rom-guide.dk er nævnt. Skulle du ved brug af Rom-guide.dk finde uvirksomme link, bliver vi meget glade, hvis du skriver til os. |
|