Sant'
Andrea delle Fratte |
|
Ikke langt fra Den spanske Trappe ligger St. Andrea
delle Fratte eller “Madonna del Miracolo” som den også
kaldes.
Det er måske den mest berømte
af alle Roms kirker, der er viet til Jomfru Maria.
Den første kirke her blev bygget i det 12 århundrede.
Navnet hentyder til at beliggenheden på den tid var i byens
udkant. En ombygning fandt efter al sandsynlighed sted i det 15.
århundrede og blev ved den lejlighed Skotsk national kirke.
Efter reformationen blev den overgivet til Minims-ordenen, som
stadig driver den.
Kirkebygningen, som er Borrominis værk fra 1653,
besigtiges bedst fra Via
Capo le Case. Det pragtfulde klokketårn danner med sin lethed
og luftighed kontrast til den udtryksfulde men lidt tunge kirke.
Vilhelm Bergsøe, der i 1877 udgav sit storværk
“Rom under Pius den Niende” nævner at klokken er fra “nyeste Tid”
og at der til den “knytter sig et Jertegn, som er meget
betegnende for Romerfolkets Standpunkt i Religionssager".
|
Hentydningen tager sit udgangspunkt i et kapel, hvor
den franske jøde, Alphonse Ratisbonne, siges at have modtaget
en åbenbaring af den hellige jomfru Maria d. 20 januar 1842.
Ratisbonne, en nydelsessyg, voldelig og karakterløs ung mand,
var på en sidste fornøjelsesrejse til Rom inden han
skulle giftes. Her mødte han en præst der forærede ham en
medalje, “la Médaille Miraculeuse”. Denne var slået til
minde om Catharina Labourés vision af jomfru Maria
i 1830. Den hellige jomfru viste sig som et billede. Hun
stod på en jordklode med en slange under foden. Lys strømmede
fra hendes hænder og rundt om hende stod bønnen: “O Maria,
undfanget uden synd, bed for os som vender os til dig”.
Derefter drejede billedet sig og viste nu bogstavet M med en
bjælke igennem og på bjælken var der et kors. Tolv stjerne
omkransede M’et, og under bogstavet var 2 hjerter, det ene
gennemboret af et sværd og det andet kronet med torne. En
stemme bad hende om at få lavet en medalje med disse symboler
og lovede stor nåde på forbøn af Guds moder til alle som
ville bære medaljen om halsen.
Medaljen Miraculosa eller la Médaille Miraculeuse, som
stadig slås og bæres af millioner af troende over hele verden,
påstås at have
undergørende kræfter, og Ratisbonne bar den, dels for at vise
sit frisind men samtidig også sin blasfemiske foragt for
katolicismen, under besøget i Sant’
Andrea
della Fratte. Han havde som provokation sagt, at han ville bære
den en uge for derved at modbevise medaljonens kraft.Denne dag var der en begravelse i kirken og Ratisbonne
drev rundt i den dunkle kirke. Pludselig så kan han et
koncentreret lys strømme ud fra et kapel og over alteret
tegnede der sig en skikkelse, høj, levende, smuk og fuld af
nåde.
Jomfru Maria åbenbarede sig for ham, han faldt på
knæ og med sine egne ord: “I samme øjeblik som den hellige
jomfru gjorde et tegn med hånden faldt sløret fra mine øjne;
ikke kun eet slør, men alle slør, der havde indhyllet mig
forsvandt, som sne der smelter for solens stråler. [..] Det er
velkendt at jeg aldrig havde åbnet en religiøs bog og aldrig
havde læst en side i Biblen og at dogmet med den medfødte,
hvilket enten benægtes eller er glemt af moderne jøder, aldrig
i et eneste havde strejfet mine tanker – ja, jeg tvivler på
at jeg nogensinde havde hørt om det. Hvordan fik jeg så
kendskab til det?. Jeg ved det ikke. Alt hvad jeg ved er at da
jeg ankom til kirken var jeg grundig ignorant af alting og da
jeg kom ud af kirken så jeg alting klart og tydeligt”.
Historien om Ratisbonnes
konvertering er ikke en myte. Han var ikke en romersk centurion
eller for den sags skyld en prins fra middelalderen. Han var en
moderne mand på
alle måder. Veluddannet indenfor videnskab og moderne filosofi, havde en
prestigefyldt position som en velhavende bankier, var forlovet
med en smuk ung pige og havde alle grunde til at fortsætte sin
hidtidige levevis. “Åh, min Gud. Jeg som kun en halv time tidligere stadig var
blasfemisk! Jeg som følte en dødeligt had til den katolske
kirke! Og alle som kender mig godt nok ved at jeg har de stærkeste grunde til
at forblive jøde. Min familie er jødisk; min brud er jødisk;
min onkel er jøde. Ved at blive katolik ofrer jeg alt, mine
interesser og håb, på denne jord; og alligevel er jeg
ikke blevet gal”.
Et tribunal foretog et indgående forhør og undersøgelse. Der kunne
ikke være tale om en illusion. Kapellet var, i modsætning til
i dag, tomt for statuer, billeder eller symboler på jomfru
Maria. Derefter proklamerede pave Gregorius XVI åbenbaringen
for et mirakel. Han fandt ikke at der var en naturlig forklaring
på hvad der var sket i Sant’
Andrea della Fratte den dag.
Ratisbonne konverterede umiddelbart efter og blev optaget i den
jesuiterorden, som han tidligere foragtede. Hans familie
forstødte ham og inddrog hans andel i familiebanken, som skulle
have været hans arv efter forældrene. Senere fik han
tilladelse til at forlade ordenen for at grundlægge “Fædre
og søstre af Sion”, som arbejder for forståelse mellem
jøder og kristne eller sagt mere direkte, for konvertering af
jøder. Ordenen etablerede sig snart i Jerusalem og derefter
adskillige steder i Europa. Mindre end 100 år senere var disse
præster blandt de mest aktive i forsøgene på at redde jøder
fra nazisternes forfølgelser.
Det 2. kapel til venstre er viet til jomfru Marias åbenbaring.
I 2. kapel til højre fra indgangen (egentlig er det det tredie, men det
første anvendes ikke mere) rummer den ulykkelige Judith de
Palezieux Falconnets (død 1856) smukke grav med en skulptur
udført af den amerikanske billedhugger Harriet Hosmer
(1830-1908), der opholdt sig i Rom fra 1852. At hun som
protestant fik denne opgave var højst udsædvanligt. Blandt
andre undtagelser var Thorvaldsens gravminde i selve Peters-kirken
over pave Pius VII. Hosmer
er bedst kendt for sin “Sovende Beatrice Cenci” fra 1857.
På den 1 søjle til højre ses en mindetavle for den danske arkæolog,
numismatiker m.v. Georg Zoëga. Da der ikke findes en gravsten
på hans grav lod brygger Carl Jacobsen i 1907 mindetavlen med
følgende indskrift opsætte:
IOHAN GEORG ZOEGA
FÖDT 1755 20. DEC.
I DAL I JYLLAND
DÖD 1809 10. FEBR
I ROM.
Den er tegnet af arkitekten
Vilhelm Klein mens billedhuggeren Ludvig Brandstrup udførte
portræt -medaljonen
efter en tegning af Bertel Thorvaldsen.
SN
|
|
|
|
|