Karmelitermunken Ludovico de Castro (død1689) fortæller
at Christian Payngk havde græmmet sig over at Danmarks
skytshelgen, St. Knud, savnede offentlig dyrkelse i sit eget
rige på grund af det der herskende kætteri, og han besluttede
derfor af skaffe ham en sådan i Rom, hovedstaden for verdens
riger.
Payngk fik gjort pave Urban VIII opmærksom og
interesseret i projektet og tilbage stod at finde en kirke, hvor
kapellet kunne indrettes. Karmeliterordenens general, Theodoro
Straccio, som gav tilladelse til at der kunne rejses et alter
for den danske martyrkonge i ordenens kirke, Santa Maria in
Traspontina, Payngk forventede at kapellet skulle bruges til
begravelse af danske katolikker og en sten blev lagt i gulvet
med følgende inskription: D(eo) O(ptimo) M(aximo). SOLIS DANIS
IN URBE FIDEQUE ROMANA OBEUNTIBUS MONUMENTUM. ANNO D(omi) NI
MDCLXV,
Den 7. januar 1641 blev kapellet indviet i overværelse af
hele kardinalkollegiet. Ved messen medvirkede sangerne fra det
sixtinske kapel og udenfor festede romerne i Borgokvarteret i 2
dage med processioner, illuminationer og fyrværkeri.
En forskønnelse af kapellet blev påbegyndt i 1685.
Payngk var ikke tilfreds med den gamle altertavle og Daniel
Seiter, der 45 år tidligere havde tegnet barokarkitekturen,
leverede derpå den nuværende altertavle. Den forestiller St.
Knud i det øjeblik, hvor han synker død sammen for de
oprørske bønders spyd og pile. Billedet trænger stærkt til
en rensning og med de i kirken herskende lysforhold er det ikke
muligt at danne sig et skøn over dets kunstneriske værdi.
Payngk nåede ikke at se færdiggørelse af det kapel, der havde
betydet så meget for ham. Han døde d. 31 januar 1687 i sit hus
i Vico St. Jacopo i St. Dorotheas sogn i Trastevere. I
kirkebogen i Santa Maria in Traspontina skrev man at han før
sin død havde modtaget kirkens sakramenter og at han havde
bestemt, at han ville begraves i karmeliternes ordensdragt. Man
lagde ham ned i St. Knuds kapel foran alteret. Et halvt år
efter, d. 6 juli 1687 kunne munkene tage det forskønnede kapel
i brug.
I 1687, tre døgn efter Payngk, døde maleren Evert Keil.
Måske havde han pådraget sig en feber, mens han gennem
februarnattens regn og kulde i tynd sørgekåbe med vokslys i
hånden fulgte sin ven og landsmands båre til Borgo. Dette er
kun en formodning. Men i hvert fald må marmorfliserne i St.
Knuds Kapel endnu have ligget løse, da de atter blev løftet,
for at man kunne sænke Evert Keils
smalle kiste ned i krypten. Her venter han nu på den
yderste dag.
Den tredje gravlagte er en anden dansk konvertit, Andreas
Georg Bredal fra Frederiksstad i Norge, der fra 1759 tjente som
fændrik i den danske hær, indtil han i 1770 afskedigedes som
kaptajn , hvorefter han rejste til Rom og gik over til den
katolske tro. Pave Pius VI gav ham ansættelse som fændrik i
den korsikanske livvagt. Han døde i 1778 på selve den dag,
hvor paven udnævnte ham til befalingsmand
og opnåede kun en alder af knap 40 år. Gravstenen
fortæller, at han efter at have afsvoret den lutterske læres
vildfarelser, foretrak at leve fattigt i Rom, beskæftiget med
studiet af den katolske tros sandheder, fremfor i velstand i sit
hjem.
Midlerne til at afholde en messe for St. Knud har aldrig
været store. Det konstaterede H.C. Andersen, da han i 1841 for
første gang besøgte Rom: "To smaa Tællelys brændte saa
fattigt paa Sanct Knuds Alter".
I "En Digters Bazar" hedder det endvidere:
"Alene stod jeg foran Helgenens Alter, min Barndoms Helgen!
i hans Kirke havde jeg grædt ved min Faders Kiste, i hvis Kirke
jeg var bleven konfirmeret. Sanct Knud, Alverdens Ære er
forgængelig! I det fordums jordiske Kongerige lyder nu ingen
Messe mere for din Sjæl, der brænder intet lys ved din Grav,
og selv i Pavens By har du kun to fattige Tællelys".
Derfor virker det ret opsigtsvækkende, da den katolske
præst J.C. Lichtle i 1867 kunne meddele "Katolsk
Kirketidende" at på St. Knuds festdag var kapellet igen
festligt smykket og at man læste messe ved hans alter. Lichtle
opfordrede i sit brev alle danske katolikker til at give gave
til karmeliterne, der vedligeholder kulten for St. Knud.
I 1906 skete der endelig noget. Der dannedes en
indsamlingskomité, der skulle rejse midler til en genrejsning
af kapellet. Mange danskere, besøgende som bosiddende,
deltog i arbejdet, bl.a. musikhistorikeren Angul
Hammerick og
forfatteren Børge Janssen. Det lykkedes at indsamle 3000 lire,
et imponerende beløb. For pengene indkøbtes 2 bronzekandelabre
til alteret og for resten af pengene stiftedes et fond, for hvis
afkast der skulle læses messer på St. Knudsfesten og på
kongens dødsdag. Desuden skulle fondens midler betale olien til
den evigt brændende lampe, der hang foran alterbilledet. En
kreds af katolske kvinder broderede et smukt tæppe, der lagdes
på altertrinene. Det forestiller en siddende St. Knud med
inskriptionen: Santus Canutus - Danorum Rex - ac Protomartyr.
Udover det indsamlede beløb resulterede indsamlingen i en
opmærksomhed i den store offentlighed, som indtil da havde
levet i uvidenhed om kapellet. Desværre placeredes de
indsamlede midler i østrigske statspapirer, der mistede deres
værdi under første verdenskrig, men allerede i 1920 indtrådte
en fornyet interesse for kapellet, da Christian X og dronning
Alexandrine besøgte det. De skænkede en skriftestol og senere
fulgte flere gaver. 6 bænke med kongens monogram, hvor der var
plads til 24 personer, blev opstillet og gesandtskabet i Rom
blev pålagt at der altid var midler til at læse messe på St.
Knuds festdag, 19 januar. Siden da er der løbende sørget for
kapellets bevaring og brug. Alteret pyntes på denne dag med
danske farver, røde og hvide blomster. Karmelitermunkene
leverer de røde, de hvide sendes af ambassaden. Messen afholdes
så vidt muligt på dansk. Kontakt ambassaden om det nøjagtige
tidspunkt for messens afholdelse.
I 1931 modtog i øvrigt kapellet et relikvie fra en dansk
læge. Han havde under et tidligere besøg spurgt om kirken
havde et sådant og da han erfarede at det ikke var tilfældet,
lovede han at skaffe en knogle af Knud den Hellige.
Nationalmuseet restaurerede i 1875 kong Knuds jordiske rester og professor i anatomi ved
Københavns Universitet, Frederik Theodor Schmidt, blev kaldt
senere til Odense for at undersøge skelettet. Det vides ikke
hvem der fjernede relikviet, men professor Schmidt blev senere
gift med den katolske Louise Sophie d’Auchamp, hvis bror har
var leder af indsamlingskomiteen i 1906.