Vandaliseringen gav sig udtryk i
fjernelsen af en mindre bydel, hvoraf mange af husene stammede
helt tilbage fra middelalderen og renæssancen. De 5 kejserfora
der ligger på stedet blev skåret over i 2 dele, og det meste
af de antikke anlæg blev skjult under parade-astfalten. Inden
anlæggelsen blev der blot gennemført sparsomme og hurtige
arkæologiske undersøgelser af området.
I 1980érne blev der udarbejdet et
projekt, hvor vejstrækningen frem til Via Cavour skulle lukkes
for færdsel, således at man kunne gennemføre systematiske og
tilbundsgående undersøgelser af de 5 kejserfora der ligger i
området. Planen strandede på trafikpolitisk uenighed og mangel
på finansiering af projektet, og det eneste der foreløbig er
kommet ud af de mange forslag er, at Via dei Fori Imperiale
siden 1994 er lukket for trafik om søndagen, og at et mindre
parkområde ved siden af Nervas Forum er blevet afspærret for
mere intensive undersøgelser af dette område.
Nye undersøgelser af området er dog
startet i slutningen af 1990-erne, og der foreligger nye, men
ikke besluttede planer om at gøre hele området til en
arkæologisk park med et centralt udstillingscenter.
Indtil dette forhåbentlig bliver til
virkelighed er Via dei Foria Imperiali stadig på hverdage en 6-spors racerbane for de romerske
bilister, og de osende udslip fra busser og biler har været og
er fortsat voldsomt skadende og nedbrydende for områdets
antikke anlæg.
Og alt dette betyder, at det kun er en
femtedel af de oprindelige fora-anlæg der kan ses med det
blotte øje, og der er fortsat kun adgang til Trajans Forum og
Handelshus.
Anlæggene kan ses fra gadeniveau, men
det bedste og mest overskuelige overblik får man fra én af de
øverste halvrunde butiks og terrassegange i Trajans
Handelshus.
De enkelte Fora er omtalt med
henvisning til det