Kirken blev i store træk tegnet af Carlo Maderno, men facaden skyldes en
jesuitermunk og matematiker, Orazio Grassi, der også forestod
opførelsen af kirken.
Kirkens
store og spektakulære del er udsmykningen af apsis og kuppel
samt loftsmaleriet i hovedskibet af Andrea Pozzo, også han en
jesuitermunk fra Collegio Romano. |
|
|
|
I samtiden havde han stor
indflydelse på malerkunsten gennem sit værk, Perspectiva
pictorum et architectorum, i hvilken han udstikker
retningslinierne for det falske og forkortede perspektiv i
samspil med arkitekturelementer, Quadratura, og som han
beherskede med absolut mesterskab, og som finder sit absolutte højdepunkt
her i kirken – Et mageløst studie i virtuost synsbedrag.
I midten af kirkeskibet findes en rund gul stenplade. Herfra får man det
fuldendte (falske) kik til loft og kuppel. Så snart man bevæger
sig væk fra dette punkt ser man bedraget i skiftende og forbløffende
perspektiv, herunder den falske kuppel.
Kirken havde ikke råd
til at opføre en regulær kuppel. Derfor er det man ser et
cirkulært lærred på 17 m. i diameter, på hvilket Andrea
Pozzo har malet en falsk kuppel. Man skal helt hen og stå
direkte under lærredet, før man ser bedraget.
|
|
|
|
Motivet i loftsmaleriet er Ignatius Loyolas opstigning til himmels, badet
i guddommeligt lys og reflekteret i de 4 hjørners allegoriske
fremstillinger af de 4 verdensdele, Europa, Asien, Afrika og
Amerika, som symbol for jesuiternes verdensom- spændende
missionsarbejde og position som de absolutte frontkæmpere i den
katolske kirkes modreformation og kamp mod protestantismen.
Pozzos intention med og detaillerede gennemgang af samtlige
figurer i loftmaleriet er overleveret gennem et brev til den østrigske
kejsers gesandt i Rom.
|
Motivet for alter- og apsisdekorationen er over alteret Ignatius mirakuløse
møde med Kristus og Gud, det såkaldte Storta-mirakel, der
byder ham at drage til Rom med ordene: Ego vobis Romae
propertius ero – jeg vil være med jer i Rom.
Og i apsishvælvet
og i loftet Ignatius konvertering fra ung adelig kriger til
stridsmand for den eneste sande gud og kirken under jesuiternes
motto: Ad Majorem Dei Gloria – Til Guds stadig større ære.
I hver side af tværskibet ses storslået udsmykkede altre, også disse
udført af Pozzo, til venstre med gravmæle for jesuitermunken,
S. Aloysius Gonzaga og til højre for jesuitermunken S. John
Berchmans.
Til højre for hovedaltret ses gravmælet for pave
Gregor XV og dennes nevø, kardinal Ludovico Ludovisi, kirkens
grundlæggere, udført af den franske kunstner Pierre le Gros.
|
|
I sin fremragende bog ”I pavernes Rom” (se litteraturlisten), pp.
301-13, giver den danske kunsthistoriker Mogens Nykjær et uhyre
læseværdigt og eminent indblik i kirkens bygningshistorie og
den fænomenale udsmyknings samlende symbolik og perspektiv.
|
PK
|