|
Allerede
i tidlig kristen tid har man spor af pilgrims- færd til Rom.
Utallige
graffiti i katakomberne vidner om starten på denne pilgrimsfærd
til Rom, der fik status som ”Det andet Jerusalem” på grund
af apostlene Peter og Paulus.
Og da kristendommen i tiden derefter bredte sig nordpå i Europa,
drog flere og flere pilgrimme til Rom for at besøge de steder,
hvor Sankt Peter og Paulus, Laurentius og Sebastian havde
forkyndt evangeliet og lidt martyrdøden. |
Ud over kirkerne for
disse 4 personer tilkom så Santa Croce kirken for den hellige
Helena, der bragte Jesus kors til Rom, Laterankirken, Roms
domkirke, og Santa Maria Maggiore, Roms største Maria-kirke.
Og hvor pilgrimsfærden i første færd var styret af en decideret
bodsgang til kirkens helligste steder, så blev motivet for dem
efterhånden også styret af udsigten til det universelle aflad,
som blev belønningen for pilgrimsfærden fra 1300-tallet og
fremefter.
I sidste halvdel af 1500-tallet oplevede pilgrimsfærden et
voldsomt opsving under modreformationen. Og i Rom kom den
romerske ”apostel” San Philippo Neri til at spille en
væsentlig rolle, da han grundlagde broderskabet og hospitalet
Santa Trinità dei Pelegrini e Reconvalecenti, som i forbindelse
med jubelåret 1575 gav hjælp til mere end 145.000 pilgrimme og
allerede i 1625 var tallet steget til næsten 600.000.
Han
organiserede også bespisning af de mange pilgrimmene og
overnatningsmulighed i områderne omkring de 7 kirker og i
forbindelse med jubelåret fik han indført, at alle der blot
besøgte én af kirkerne eller én af katakomberne i et
jubelår, ville få total syndsforladelse.
Og
siden da er pilgrimme, og ikke mindst i jubelårene, strømmet
til Rom for at gennemføre denne bods- og pilgrimsfærd. Og i
dag, afledt af den globaliserede masseturisme, er
pilgrimsfærden også så institutionaliseret, at mange hoteller
i området omkring de 7 kirker har specialiseret sig i
specialtilbud, især omkring påske, hvor der sælges en
”pakke” med ophold, fortæring og organiseret pilgrimsfærd
i bus eller til fods (21,5 km.) inkluderet.
De
7 valfartskirken har indtil år 2000 været de følgende og i
den anførte rækkefølge:
1
San Pietro in Vaticano
2
San Paulo fuori le Mura
3
San Sebastiano
4
San Giovanni in Laterano
5
Santa Croce in Gerusalemme
6
San Lorenzo fuori le Mura
7
Santa Maria Maggiore
Men
i jubelåret 2000 erstattede pave Johannes Paul II San
Sebastiano med:
3. Santuario
della Madonna del Divino Amore
Om
denne ændring er kommet for at blive må fremtiden vise.
PK
|