|
Den
uartige dreng i ny belysning.
Den
meget velskrivende og lærde docent Peter Ørsted, Københavns
Universitet, tager i en ny glimrende bog den klassiske vurdering
af kejser Nero op til revision.
Nero
(på latin: Sort) bar, ifølge samtiden og de senere
levnedsbeskrivelser af ham, sit navn med rette. En skidt knægt
der sammen med Caligula var de ”sorte får” i den
Julisk-Claudiske slægt.
Født Nero Claudius Caesar Drusus Germanicus,
hans mor Agrippina var barnebarn af kejser Augustus. Antog han
navnet Drusus Domitius Ahenobarbus efter morens giftermål med
konsul Gnæus Domitius Ahenobarbus.
|
Efter konsulens død giftede Agrippina sig i år 49 med
kejser Claudius, der blev overtalt til at adoptere Nero, der
også i ganske ung alder blev gift med hans datter Octavia, en
alliance der markerede at Nero var førstevalg til at
efterfølge ham. Det gjorde han som kun 17-årig i år 54.
De første år af Neros regeringstid var
præget af moderation, især under vejledning af filosoffen
Seneca, og romerriget var præget af forholdsvis fredelige tider
og velstand, men hans senere mere udtalte excesser markeres
allerede i denne periode, da han både får sin mor og lillebror
likvideret og senere også sin kone, Octavia.
Mest
kendt er Nero blevet som ”skyldig” i den store brand i Rom i
år 64, selvom hans andel i denne katastrofe blandt moderne
historikere er stærkt omstridt. Han genopbyggede byen, inkl.
sit eget storslåede gyldne palads, Domus Aurea, og han
foranstaltede husbyggeri og store gratis kornuddelinger til
byens fattige, men det skete ved en regelret udplyndring af de
italienske og oversøiske provinser.
Hans
liv tog mere og mere form af en selvopfattelse som visionær og
mystisk kunstner og én for tiden og hans status skandaløs
offentlig optræden, bl.a. som skuespiller. Efter sin første
kones død giftede han sig med Poppaea Sabina, men hun døde
efter en gang gedigen hustruvold, hvad der ikke afholdt ham for
at gifte sig en sidste gang med Statilia Messalina, efter at han
først havde slået hendes mand ihjel.
De
sidste år af hans liv var præget af uroligheder og krige i
provinserne og interne opgør i Rom, hvor modstanden blev slået
ned med brutal hånd. I 68 tvang et oprør i prætorianergarden,
støttet af de spanske og galliske legioner, ham til at flygte
fra Rom, og kort efter blev han tvunget til at begå selvmord.
Peter
Ørsted har lagt den overleverede tradition for synet på Nero
til side og er sammen med en gruppe studerende gået til de
skriftlige grundkilder. Det kom der et meget givtig og
inspirerende undervisningsforløb ud af. Ved hjælp af sprog- og
kildekritiske metoder blev det afdækket, at meget af det
billede vi har af Nero og hans tid er skrevet af historikere
under senere kejsere, især Trajan og Hadrian, med det formål
at fremhæve deres egen ”gyldne” tid på bekostning af den
dekadente fortid.
Samtidig
forsøger bogen at give et indblik i Neros meget sammensatte
personlighed, en mand der var kejser men dyrkede de musiske
kunstarter, en mand der var betaget af græsk og orientalsk
mysticisme i en romersk samtid, der stadig dyrkede visionen
eller snarere illusionen om at være den ypperste repræsentant
for republikanske, gammelromerske dyder og sæder. At man
samtidig får et rigt facetteret portræt af det romerske
samfund er en ekstra gevinst ved bogen.
Selvom
det hjælper at have en klassisk sproglig studentereksamen eller
mere, så kan denne glimrende bog læses med lige stort udbytte
af den interesserede læser. Som sædvanlig her i DK skal man
have pungen helt frem i lyset for at erhverve et eksemplar.
Peter Ørsted: Nero – Kejser i Rom, 436
sider, indbundet. Forlaget Høst & Søn 2004, 399,- kr. |