I
ruinerne af disse gamle termer, havde de tavse
karteusermunke deres kloster for blot 150 år siden, der
hvor Italiens nationalmuseum i dag ligger.
En
kunstelskende siciliansk præst fandt i renæssancen et
imponerende freskomaleri af de syv ærkeengle under
pudslaget på væggen i en lille kirke i Palermo, og
blev så imponeret af dette, at han besluttede sig for,
at der måtte bygges en stor kirke til deres ære i Rom.
Da
han senere i en drøm så en kirke til ære for ærkeenglene
indbygget i termerne, rejste han til Rom og fik
overbevist paven om at der skulle opføres en kirke, der
hvor Diocletian, ved hjælp af tusindvis af slaver,
havde opført de kolossale termer.
Kirken
kom til at hedde "Santa Maria degli Angeli" -
englenes kirke.
Mellem
Termini og Santa Maria degli Angeli, på den nuværende
Piazza dell' Indipienza, lå det område, der i antikken
bl.a. blev brugt til begravelse af de såkaldte
Vestalinder, som havde brudt deres ønske til ordenen.
I
oldtidens Rom var der en nonneorden under gudinden
Vestas beskyttelse. Som Vestalinder optog man kun unge
piger fra de allerfineste familier. De unge pigers
opgave var at våge over den hellige ild, der brændte på
gudindens alter i Vestatemplet.
Vestalinderne
havde ret til at deltage i de mange offentlige fester,
der blev afholdt i Rom på den tid, men de skulle leve
deres liv som jomfruer. Og skam den, der glemte sit
kyskhedsløfte, for hun blev levende begravet.
Under
en af disse store fester blev en smuk ung Vestalinde
budt ind i kejser Neros private gemakker, og med viden
om kejserens rygte, var ingen i tvivl om, hvad der skete
mellem kejseren og den unge Vestalinde. Og der
ventede hende nu en forfærdelig udgang på livet.
Den
offentlige mening reagerede dog så kraftigt, at præsterne
afsagde en ”salomonisk” dom: Da kejseren var
”Pontifex Maximus” (den romerske kirkes
overhoved), måtte han betegnes som finere end
almindelige dødelige, og hans handlinger måtte derfor
bedømmes efter andre regler. Det hele blev således
dysset ned, og den unge Vestalinde fik lov til at leve. Måske
er det kun en legende, at Rea Silvia – moderen til
Romulus og Remus – måtte lide denne frygtelige død.
Men fra Livius ved vi, at to Vestalinder Opimia og
Floronia i året 217 f.kr. blev begravet på Campus
Sceleratus, og romerske historiker har registreret navne
på i alt 12 Vestalinder, der er begravet her uden for
byens mure.
Vestalinderne,
der blev optaget i ordenen i 8 – 10 års alderen,
skulle tjene i 30 år, hvorefter de kunne træde ud af
tjenesten og eventuelt indgå ægteskab.
Når
vi nu er kommet ind på Rea Silvia, må vi nødvendigvis
have legenden om Romulus og Remus, som findes i mange
versioner.
En
af de mest anvendte fortæller, at da Rea Silvia
blev besvangret af krigsguden Mars og fødte 2 sønner,
lagde hun dem i en kurv, som hun udsatte på Tiberen for
ikke at blive afsløret.
Herfra
blev de reddet af en ulv, som tog sig af dem og digede
dem, indtil de blev fundet af hyrden Faustolo og hans
hustru Laurenzia, der opfostrede dem.
Da
drengene blev voksne, ville de begge grundlægge en ny
by. Men da de ikke kunne blive enige om, hvad byen
skulle hedde, besluttede de at tage varsel af fuglene:
Den som så det største antal fugle, skulle have ret
til at navngive byen.
Romulus
blev den heldige, så han tog en plov og markerede byens
omkreds på Palatiner-højen, og kaldte byen for Rom
efter sig selv. Romulus blev således Roms første
konge, og bestemte, at ingen måtte passere hegnet
omkring byen uden hans tilladelse. I spøg - eller måske
i misundelse - sprang Remus leende over hegnet og udbrød:
"Se, det er nemt!" Den rasende Romulus kastede
sig over Remus og dræbte ham med sit sværd og råbte,
at enhver, som fornærmede Rom skulle dø.
Denne
begivenhed fandt sted i år 753 f.kr. og er
udgangspunktet for romernes tidsregning. Gennem hele
antikken og op igennem det meste af middelalderen
vedligeholdte man en gammel hytte på Palatiner-højen,
der efter sigende skulle være Romulus´. Arkæologiske
undersøgelser, som i dag kan ses på Platinmuseet, har
da også vist spor af hytter fra ca. år 800 f.kr. Det
fortælles videre, at Romulus regerede byen klogt, men
at han, under et voldsomt stormvejr, forsvandt - bortført
af krigsguden Mars.
Andre
historier fortæller, at Romulus og Remus nedstammer fra
den trojanske prins Æneas, der var den eneste trojanske
adelsmand, som overlevede grækernes indtagelse og ødelæggelse
af Troja. Prins Æneas flygtede fra Lilleasien til
Italien, hvor hans efterkommere regerede, indtil slægten
døde ud med den gale kejser Neros selvmord.
Videre
mod øst kommer man til de store gader Via Nazionale og
Via Cavour, i hvilket område der op til 1870 lå haver,
vingårde og marker, indtil den nye nationale samling
gjorde, at man fik brug for at udvide Rom med bygninger
til regeringskontorer og boliger til den kæmpe stab af
embedsmænd og andre, der nu flyttede til byen.
Karakteristisk
for området er de lange retvinklede gader, der stikker
ud fra Rom's ellers så krogede gadenet, og for at
understrege nationens samling, der var årsagen til
byggeriet, fik gaderne navne som Via Torino, Via Napoli,
Via Milano og Via Palermo.
Mellem
de store parallelle gader med de mange forretninger, der
har gjort Monti til en særdeles levende bydel, finder
man dog stadig nogle af de gamle montesiske kvarterer
med gader som Via Panisperna, Via Baccina og Via Madonna
dei Monti med små værksteder, butikker og folkelige
spisesteder. Her finder man stadig det gamle Rom.
For
enden af den nyetablerede Via Nazionale, ved Piazza dell'
Esedra, der nu hedder Piazza della Repubblica, med den
halvcirkelformede bebyggelse af Umbertinopaladser, ville
man i 1885 opføre en fontæne, der skulle udgøre en
flot afslutning på den lange bredde gade.
Mange
overvejelser blev gjort, og diskussionen gik til tider højt
på Campidoglio, indtil man blev enige om, hvordan fontænen
skulle se ud, og Rutelli kunne gå i gang med arbejdet.
I 1901 stod fontænen så færdig, og allerede inden da
havde den givet anledning til stor forargelse.
Den
store runde fontæne viser nemlig fire velskabte
najader, støbt i bronze, som symboler på henholdsvis søerne
(nymfen med svanen), oceanerne (nymfen med havhesten),
floderne (nymfen med fabeldyret) og de underjordiske
vande (nymfen med dragen).
Disse
yndige upåklædte kvindefigurer, hvis æggende former
fremhæves yderligere af vandets draperier, skabte en
storm af protester, hvor man kaldte fontænen for skamløs
og et ublufærdigt monument.
Skandalen
lagde sig dog omsider, og i 1911 blev fontænen
suppleret med en havgud, der holder en delfin, som sprøjter
en kraftig vandstråle højt op i vejret.
Det
fortælles, at man før i tiden kunne opleve et par ældre
damer, der efter gudstjenesten i Santa Maria degli
Angeli, stoppede op ved fontænen for lidt vemodigt
at betragtede de yndefulde skikkelser, hvortil de i
deres unge dage havde stået model for billedhuggeren.
Ak ja, det var dengang, sagde den ene til den anden.
Monti's
befolkning hævdede at være de ægte romere, og kunne
ikke acceptere, at befolkningen i Trastevere gjorde det
samme. Gennem tiderne har dette ført til utallige
fejder og regulære gadekampe med dødsensfarlige
stenslynger, ligesom Monti-beboerne fik øgenavne som
"kålædere" på grund af områdets
oprindelige landlighed.
Efter
en historie, hvor et madonnafigur blev stjålet fra en
husmur og gemt i en mødding blev de kære monticiani
også kaldt for "madonna-tyve" og
"krucifiks-røvere". Og i en gammel tarantel
synges der: "Li monticiani so' tutti grevacci -
Stacca Madonne e Crocifissi" - De fra Monti er
slyngler til hobe - river madonnabilleder ned og røver
krucifikser.
De
fleste beboere i Monti var dog skikkelige flok, der
levede et almindeligt liv, men i den østlige del af
rionen - ude ved San Lorenzo - boede en lokal bande, der
var værre end selv de værste rødder fra Trastevere og
Ponte. De var mestre i at kaste med "selci"
- brosten, og i kampe med dem, blev mange båret blødende
væk fra slagmarken. Ja, selv det dengang nærmest militært
udrustede fascistiske politi måtte ved flere
lejligheder trække sig tilbage med både sårede og døde
efter kampene med de såkaldte "sanlorenzini".
I
Via Cavour, lige ved krydset Via dei Serpenti og Via
degli Annibaldi findes tunnelsmøgen Via Francesco di
Paola, som er et rigtigt skummelt sted, hvor man den dag
i dag godt kan forestille sig, at man ikke skulle bevæge
sig hen, hvis man havde sit liv kært.
Tunneltrappen,
der fører fra Via Cavour til kirkepladsen foran San
Pietro in Vincoli, går under et palazzetto, som i renæssancen
tilhørte Donna Vanozza Catanei, der var pave Alexander
VI's konkubine.
I
dette palazzetto holdt Donna Catania en aften et
selskab, hvori hendes søn, den berygtede Cesare Borgia,
hans ældre broder og hertugen af Gandria deltog. Hvad
der skete under denne middag ved man ikke, men nogle
timer efter at de 2 brødre havde forladt selskabet,
fandt man hertugens lig ved Tiberen - dræbt af flere
dolkestød.
Dette
er blot et af flere eksempler på Borgiaernes livsførelse,
og vakte naturligvis stor opsigt i Rom.
Mange
paver holdt meget af det modsatte køn, og Borgia-paven
Alexander IV levede heller ikke ligefrem et liv i ren cølibat.
Udover sin intime forbindelse til Donna Vanozza, købte
han sig også til den smukke Giulia Farnese ved at gøre
hendes broder til kardinal, og i 1567 kunne man på de
talende statuer læse følgende dialog, da det blev afsløret
at paven havde lade sin elskerinde stå model til et
billede af Jomfru Maria:
Marforio:
"Ved du, at der er et billede af Jomfru Maria over
kardinal Farnese's kammerdør, som Alexander VI lod opsætte?"
Pasquino:
"Ja da, det er et billede af kardinalens søster,
hende der var Alexanders konkubine, og ved dette ærlige
middel blev hendes broder Alexander Farnese gjort til
kardinal og siden til pave".
I
Peters-kirken kan man i øvrigt se della Porta's gravmæle
for Paul III, hvortil den smukke Giulia Farnese har stået
nøgenmodel til statuen af retfærdigheden. En
udenlandsk student skulle engang være blevet så
betaget af denne smukke statue, at han gemte sig i
kirken natten over for at tilbede Giulia og blev fundet
død næste morgen.
I
dag er Giulia's nøgne legeme skjult af et bronzelagen,
som kardinal Odoardo Farnese små 100 år senere lod dække
kunstværkets fristelser. Så nu er det knapt så
farligt at studere Paul III's gravmæle.
En
gammel romersk tradition, som levede helt op til vort århundrede
i Monti, var hyrdernes julehyldest til Madonna. Efter
traditionen begyndte disse "i pifferari" deres
gang rundt i gaderne den første søndag i advent, hvor
de to og to spillede på fløjte og sækkepibe nedenfor
madonnabillederne.
Ude
ved San Giovanni in Laterano - alle kirkers moder, havde
man også sin egen bydelsfest, hvor man om aftenen den
23 juni omdannede hele området til en stor festplads. Gaderne
blev pyntet med blomsterguirlander og kæder med kulørte
lamper, og fra boder blev der solgt søde sager,
friskbagte pizzaer og lunser af spidstegt pattegris, der
blev skyllet ned med Frascati-vin.
Men
det vigtigste ved denne Sankt Hans fest var de gode og
fede snegle, som netop på denne årstid var en delikat
spise, der blev indtaget i bjergevis af de kære
monticiani og romere fra Rom's øvrige rioni, der strømmede
til festen, hvor man her på årets korteste nat skræmte
de onde ånder bort med lys og støj og samtidig fejrede
sneglesæsonen.
I
dag er der ingen, der kaster med brosten i Monti, der er
heller ingen konkubiner og vellystne paver, men de store
bredde indkøbsgader og de små hyggelige kvarterer med
værksteder og spisesteder findes stadig i denne spændende
bydel, der bestemt er et besøg værd.