Så
her
hæves,
ifølge
Hannah,
byen,
soldyrkelsen
og
kejserdømmet
op
i
en
fælles
mytisk
og
guddommeliggjort
sfære.
Og
Hannah
ser
ikke
blot
Pantheon
konstruktion
som
et
astronomisk
fænomen,
men
snarere
som
en
essentiel
del
af
den
solkult
der
også
kom
til
at
definere
kejsermagten,
og
som
blev
introduceret
af
Kejser
Augustus.
Og
det
højere
teoretiske
skoleridt
inden
for
den
antikke
kejserlige
solkult
udbredes
nu
ved
at
inddrage
den
indbyrdes
placering
af
Pantheon,
Augustus
Mausoleum,
solur
og
fredsalter
(Ara
Pacis)
på
Marsmarken
sammen
med
Hadrians
Mausoleum
(nuværende
Castel
Sant’Angelo).
Denne
solkult
importerede
romerne
fra
Egypten
og
den
fik
en
væsentlig
opblomstring
under
Kejser
Hadrian,
der
byggede
det
nuværende
Pantheon,
og
som
elskede
alt
egyptisk.
Det
er
en
meget
spændende
teori,
hvor
det
vrimler
med
gradtal
(nogle
mere
præcise
end
andre)
for
solindfald
og
solens
slagskygge
i
solure
ved
solhverv
og
jævndøgn,
men
problemet
er,
at
vi
stort
set
ikke
har
nogen
kilder
til
hverken
Pantheons
tilblivelse
eller
formål,
og
intet
er
nævnt
om,
at
Pantheon
skulle
have
også
dette
specielle
formål
i
den
kejserlige
solkult.
Og
hele
teorien
bygger
på
forfatternes
moderne
beregninger
på
et
overleveret
bybillede
der
er
forsvundet
eller
ændret
afgørende
i
forhold
til
den
antikke
tid.
Men
er
man
i
Rom
den
23.
marts,
henholdsvis
23.
september,
eller
21.
april,
henholdsvis
25.
august,
så
er
der
nu
en
god
grund
til
at
besøge
Pantheon
kl.
12
middag
for
at
observere
henholdsvis
lysfaldet
ud
i
forgården
eller
lysfaldet
direkte
på
indgangen
til
Pantheon.
Ønsker
man
(på
engelsk)
at
læse
hele
den
videnskabelige
artikel
om
Pantheon
som
soltempel,
så
klik
her.
|