Enorme mængder jord mellem Capitol-
og Quirinalhøjen måtte fjernes for at give plads. Trajansøjlens
top markerer det oprindelige jordplan.
Anlægget, opført under ledelse af Trajans berømte græske
arkitekt Apollodorus, bestod, ud over selve den klassiske
Forumplads med 2 halvcirkulære exedra-rundinger, hvoraf den ene
ses imod Trajans Handelshus, af den kolossale Basilica Ulpia,
der som nordvestligt slutpunkt havde Trajan-søjlen. Omkring
denne søjle lå 2 identiske biblioteksbygninger, et græsk og
et latinsk, og anlægget afsluttedes bagved af et tempel for den
guddommeliggjorte Trajan. I modsatte ende var overgangen til
Augustus Forum markeret af en triumfbue, hvoraf flere af
reliefbillederne i dag er indsat på Konstantins triumfbue ved
Colosseum. På midten af Forum stod en rytterstatue af Trajan.
Det man i dag ser, når man står med front mod
Trajan-søjlen med de 2 kirker som baggrund er i forgrunden en
lille del af Forum med exedrasiden af handelshuset til højre og
midterdelen af Basilica Ulpia med Trajan-søjlen i baggrunden.
Selve anlægget var bevidst en kopi af dele af et
romersk lejranlægning og skulle symbolisere, at Trajan var
kommet til magten ved sine militære fortjenester, og hvor
Imperium Romanum havde nået sin største udstrækning.
Anlæggets absolutte centrale punkt er Trajan-søjlen,
der sammen med rytterstatuen af Marcus Aurelius på Campidoglio
må anses for at være det fineste skulpturkunst, vi har fået
overleveret i næsten uskadt stand fra antikken.
Trajansøjlen er 100 romerske fod høj = knapt 30 m
(med statuen knapt 40 m). Reliefbåndet snor sig i en længde på
200 m rundt om søjlen og rummer afbildning af mere end 2500
figurer. Fra antikke kilder véd vi, at søjlen blev fremstillet
på under 4 år af en ukendt romersk kunstner og hans værksted.
Det er vanskeligt på afstand at danne sig et billede af søjlens
historiefortælling og det fine kunstneriske arbejde. På Museo
della Civiltà Romana i EUR syd for Rom kan man se en kopi af båndet
tæt på, ligesom Museo Nazionale Romano har taget en nyere kopi
under den seneste restaurering af søjlen. Denne seneste kopi er
dog kun udstillet med repræsentative udsnit af hele billedbåndet.
Det er kendt, at man i antikken kunne se billedfremstillingen tæt
på gennem de bygninger, bl.a. de to biblioteker der omgav søjlen.
Søjlen er et gravmonument, hvor Trajans og hans kones
urner var indsat i det 4-kantede basemonument. Urnerne er gået
tabt. Billedbåndet giver en beskrivelse af Trajans sejrrige
felttog mod Dakerne (det nuværende Rumænien) i starten af det
2. årh. e. Kr.. Perspektivet i billederne er opnået ved en
teknik, hvor personerne fremstår i dybt relief, medens
baggrunden kun er markeret i lavt relief som nærmest en tegnet
baggrund. Trajan skrev en Commentarii (beskrivelse, der ikke er
overleveret) af sit felttog, og billedfriserne fremstår nærmest
som en illustration til denne historie. De meget detailrige
fremstillinger har været en fremragende autoritativ kilde til
tidens klædedragt, våben og bygningskunst.
På toppen af søjlen stod i øvrigt tidligere en
statue af Trajan, men den blev af pave Sixtus V i 1587 erstattet
med en statue af Sankt Peter - udført af Della Porta.
Der er adgang til Trajans Forum gennem Trajans
Handelshus fra Via IV Novembre.
PK
|