Midterfontænen
er Fontana dei Quattro Fiumi, Flodernes fontæne. Dette mesterværk
af Bernini og et højdepunkt i barokkens skulptur, blev bestilt
af pave Innocens X.
Bernini
stod oprindeligt ikke på pavens favoritliste over arkitekter,
opgaven var tiltænkt Borromini, Berninis store samtidige
konkurrent, men pavens indflydelsesrige sviger- og tidligere
elskerinde, Olimpia Maidalchini, fik med en sølvmodel af
Berninis projekt overbevist paven om, at denne skulle have
opgaven, som han sammen med sit værksted realiserede fra
1648-52.
Den
eneste opgave Borromini fik i denne sammenhæng var, på ordre
fra paven, at lede vandet fra Aqua Vergine videre fra Rione
Trevi til Piazza Navona.
På en
klippeformet fod af travertinerblokke er 4 kolossale og
allegoriske marmorstatuer placeret, hver repræsenterende en af
de daværende 4 kendte verdensdele og deres floder: Donau,
Nilen, Ganges og Rio de La Plata. Klippen danner på toppen
basis for en obelisk, der på siden er beklædt med pavens våbenskjold
og på toppen af en due med en olivengren i næbbet, symbolet
for Pamphilj-familien.
Flodfigurerne
er omgivet af dyre- og plantefigurer, dels let genkendelige,
dels i mere ukendt eksotisk form, som datiden nu forestillede
sig dem i fjerne og ukendte egne. Donau er symboliseret ved en
fyrig men tæmmet hest, Rio de la Plata af et fantasifuldt bæltedyr,
Ganges af et palmetræ og en grotesk søslange, og endelig er
Nilen repræsenteret ved en rasende løve og en glubsk
krokodille.
Obelisken
er trods hieroglyfferne ikke original egyptisk, men en romersk
kopi fra Domitians tid. Denne stod oprindeligt i Isis-templet på
Marsmarken, ved den nuværende kirke S. Maria sopra Minerva, men
blev senere flyttet til Maxentius Circus ved Via Appia, hvorfra
Bernini hentede den i 5 enkeltdele som blev restaureret og føjet
sammen, inden den blev placeret som kronen på hans arbejde.
Klippeformationerne
blev tilhugget på stedet og nogle af plante- og dyrefigurerne
er det eneste, hvor Bernini selv havde hammer og mejsel i hånden,
alt øvrigt på fontænen er udført af hans værksted, hvor
marmorfigurerne af de fire floder blev tilhugget i flere dele og
siden sammenføjet med skjulte jernnagler på pladsen.
Nilen
er udført af Giacomo Antonio Fancelli, Ganges af Claude Poussin,
Donau af Antonio Raggi og Rio de la Plata af Francesco Baratta.
De
enkelte flodfigurer er placeret som følger: Mod nord og ind mod
kirken S. Agnes in Agone ses Rio de la Plata og mod syd i samme
side Donau. på modsatte side ses Nilen mod nord og Ganges mod
syd.
En af
de mest populære anekdoter om denne fontæne fortæller, At
Bernini har moret sig med at udstyre Nil-figuren med bind for øjnene
og lade Rio-figuren afværgende løfte den ene hånd mod S.
Agnes kirken som en protest over for hans store konkurrent og
arkitekt på kirken, Borromini.
Lad os
en gang for alle udrydde denne ”skrøne”, da Nilen er
udstyret med bind for øjnene, fordi man ikke kendte Nilens
kilder, og Rio med den afværgende gestus, da Sydamerika blev
opfattet som en farlig og ukendt verdensdel – og sidst men
ikke mindst fordi opførelsen af S. Agnes kirken først startede
efter at flodfontænen stod færdig.
Opførelsen
af fontænen skete ikke uden problemer i samtiden. Pave Innocens
X pålagde Roms befolkning uhyre store ekstraskatter for at
finansiere fontænen, hvilket medførte stærke reaktioner fra
den jævne befolkning, der var mere interesseret i skaffe til
dagen og vejen, herunder brød, som også blev belagt med ekstra
skatter, end at betale for en fin pavefontæne. Den nærliggende
”talende” statue, Pasquino, blev i den anledning en
”ventil” for den folkelige utilfredshed med saftige og
ironiske kommentarer til pavens velkendte skørlevned og
opulente livsstil.
Om 100
år er alting glemt og således også i dag, hvor fontænen i
hele sin form og udtryk alene kan ses som det kunstneriske
mesterværk den er.
Berninis
mesterskab må også ses i sammenhæng med, at han var i stand
til at skabe en så pragtfuld fontæne, når der var tale om en
bunden opgave: Et stort stykke politisk propagandakunst som
hyldest til Pamphilj-familien og den universelle kirke og i sit
udtryk et fuldgyldigt ”våben” for kirkens kamp mod den
lutherske reformation. Med familiens og Helligåndens due på
toppen er fontænen pavens selviscenesatte billede af sig selv
som kirkens universelle leder og fredsfyrste.
Den
sydlige fontæne:
Den
sydligste af pladsens tre fontæner er Fontana del Moro, Mohrens
Fontæne. Den er opført i 1576 af Giacomo della Porta og med
sideskulpturer af Taddeo Landini, Egidio della Rivera, Silla
Longhi og Meschino. Disse blev dog oprindeligt lavet til
udsmykning af en fontæne på Piazza del Popolo og først
flyttet til Mohrens Fontæne i 1823 af arkitekten Valadier –
og for at gøre det endnu mere kompliceret, så blev fontænens
originalfigurer, undtagen den centrale Mohr-figur, i 1874
erstattet af kopier, udført af Luici Amici.
De
originale figurer blev i 1909 flyttet til Borgheseparken, hvor
de kom til at indgå i udsmykningen omkring Aeskulap-templet ved
den lille sø i den nordøstlige del af parken.
Den
centrale figur i fontænen, en mohr i kamp med en delfin, blev
bestilt af pave Innocens X’ berygtede svigerinde, Olimpia
Maidalchini, der boede lige ved siden af fontænen i Palazzo
Pamphilj. Mohren er tegnet af Bernini og udført på hans værksted
af Antonio Mari i 1653.
Den
nordlige fontæne:
Den
nordlige fontæne er Fontana di Nettuno, Neptuns Fontæne.
Tidligere også kendt under navnet Fontana dei Calderai,
kedelmagernes fontæne, på grund af de i tidligere tid mange nærliggende
værksteder.
Som
sydfontænen er denne også tegnet af Giacomo della Porta, men
stod uden skulpturer frem til 1878. Da udskrev Roms bystyre en
konkurrence om udsmykningen af fontænen, så der blev skabt større
symmetri med den sydlige fontæne.
Konkurrencen
blev vundet af Gregorio Zappalà og Antonio della Bitta, som
udsmykkede fontænen med de nuværende figurer. Midterfiguren
viser, symmetrisk med den sydlige fontæne en vandkamp, her
havguden Neptun i kamp med en blæksprutte, og bassinkanten
rundt er han omgivet af najader, havmænd og alskens maritimt
dyreliv.
Læs
også de mange andre sider om Piazza Navona.
Se
link øverst til højre på siden.