På
denne side vil vi efter det nummererede kort gennem-gå de mest interessante
bygningsværker og monumenter på Piazza Navona:
Vestsidens markante midterbygning er (1) S.
Agnese in Agone der blev bestilt af pave Innocens X i 1652 som
kirke og kapel for hans familie og sambygget med familiens
palads.
Kirken er opført på det sted, hvor overleveringen og
et mindekapel fortæller at S. Agnes led martyrdøden.
Arkitekter på kirken var far og søn, Girolamo og Carlo
Rainaldi, der også byggede det ved siden af beliggende palads.
Facaden skyldes dog Francesco Borromini, hvis
kærlighed for alternerende konkave og konvekse buer ej heller
her fornægter sig, men skaber en meget smuk harmoni mellem de 2
sidetårne og den fine slanke kuppel.
Kirken er bygget over et
græsk korsplan med 2 krydsstillede skibe og indeholder meget
smukke loftsdekorationer, ligesom pave Innocens X, naturligt
nok, er gravlagt i kirken.
Ved siden af S. Agnes og sambygget med denne
ligger (2) Palazzo Pamphilij.
Bestilt i 1644 af Giovanni Battista
Pamphilj, da han blev valgt som pave under navnet Innocens X.
Hovedarkitekter var Girolamo og Carlo Rainaldi, men også i
denne bygning har Borromini haft en kreativ finger med i
spillet. Han har skabt paladsets 2 meget berømte og meget
smukke riddersale, Sala Palestrina og Sala Galleria med
fantastisk smukke loftsfreskoer af Pietro da Cortona med forlæg
i Ovids Aeneas-fortællinger.
Pave Innocens overdrog paladset til sin meget
entreprenante svigerinde, Olimpia Maidalchini, der med uhyre behændighed
udnyttede sine pavelige forbindelser og tidens tolerance over
for korruption, nepotisme og kirkens mere end kreative omgåelse
af cølibatet. Romerviddet fornægtede sig dog ikke, da den nærliggende
talende statue, Pasquino, gav hende øgenavnet Olim Pia (den
"engang dydige" på latin)
Palazzo Pamphilj er i dag sæde for den
brasilianske ambassade, og der er desværre ikke offentlig
adgang til denne smukke bygning.
Sydenden
af pladsen domineres af (3) Palazzo Braschi, nu Roms glimrende
bymuseum.
Det blev bygget til pave Pius VI i 1792 og erstattede
det daværende Palazzo Corsini fra det 15. århundrede. På
siden ud mod Via del Governo Vecchio står Pasquino, den berømteste
af de ”talende” statuer.
Ved
siden af Palazzo Braschi finder man (4) Palazzo Lancelotti-Torres
fra 1500-tallet, bygget af den spanske ærkebiskop af Salerno,
Ludovico Torres.
Dette palads føjede sig smukt til 5: Renæssancekirken
Nostra Signora del Sacro Cuore på østsiden af pladsen, opført
i jubelåret 1450 af den castilianske kongefamilie.
Sammen med
et til kirken knyttet pilgrimsherberg dannede hele dette
kompleks i flere hundrede år det såkaldte ”spanske hjørne”
af Piazza Navona.
Den
sydligste af pladsens tre fontæner er (6) Fontana del Moro,
Mohrens Fontæne.
Den er opført i 1576 af Giacomo della Porta
og med sideskulpturer af Taddeo Landini.
Disse blev dog i 1874
erstattet af kopier, udført af Luici Amici. Den centrale figur
i fontænen, en mohr i kamp med en delfin, er tegnet af Bernini
og udført på hans værksted af Antonio Mari i 1653.
Midterfontænen
er (7) Fontana dei Quattro Fiumi, Flodernes fontæne.
Dette
mesterværk af Bernini og et højdepunkt i barokkens skulptur,
blev bestilt af pave Innocens X.
Oprindelig havde Borromini fået
opgaven, men en sølvmodel af Berninis projekt overbeviste paven
om, at denne skulle have opgaven, som han sammen med sit værksted
realiserede fra 1648-52.
På en
klippeformet fod af travertinerblokke er 4 kolossale og
allegoriske marmorstatuer placeret, hver repræsenterende en af
de daværende 4 kendte verdensfloder: Donau, Nilen, Ganges og
Rio de La Plata.
Klippen danner på toppen basis for en obelisk,
der på siden er beklædt med pavens våbenskjold og på toppen
af en due, symbolet for Pamphilij-familien.
Flodfigurerne
er omgivet af dyre- og plantefigurer, dels let genkendelige,
dels i mere ukendt eksotisk form, som datiden nu forestillede
sig dem i fjerne og ukendte egne.
Obelisken er trods
hieroglyfferne ikke original egyptisk, men en romersk kopi fra
Domitians tid, senere flyttet til Maxentius Circus ved Via Appia,
hvorfra Bernini hentede den i 5 enkeltdele som blev restaureret
og føjet sammen, inden den blev placeret som kronen på hans
arbejde.
Fontænen
er i hele sin form een stor hyldest til Pamphilj-familien og den
universelle kirke og i sit udtryk et fuldgyldigt ”våben”
for kirkens kamp mod den lutherske reformation – og med
familiens og Helligåndens due på toppen er fontænen pavens
selviscenesatte billede af sig selv som kirkens universelle
leder og fredsfyrste.
Den
nordlige fontæne er (8) Fontana di Nettuno, Neptuns Fontæne.