|
Leone
Battista Alberti.
Maler,
forfatter, sprogforsker, filosof, musiker, arkitekt og
matematiker.
Født
i Genova 1404, død i Rom 1472. Først og fremmest som arkitekt og
kunstteoretiker repræsenterede han om nogen indbegrebet af
”uomo universale”, renæssancemennesket, der beherskede og udmærkede
sig inden for et bredt spekter af færdigheder, der ud over de
allerede nævnte, også omfattede en virksomhed som ingeniør,
kartograf og kryptograf.
Fra
1432-34 boede han i Rom, og i årene derefter opholdt han sig i længere
perioder i Firenze, Bologna, Mantua og Ferrara. Fra 1443 til sin død
levede og arbejdede han i Rom.
Under
især paverne Nicholaus V og Pius II forestod han større
bygningsarbejder i Rom, bl.a. nyrestaureringen af San Stefano
Rotondo, Santa Maria Maggiore og Aqua Vergine vandledningen, samt
gennemførte større forandringssarbejder på Det apostolske
Palads-kompleks i Vatikanet.
Aqua
Vergine lod han udmunde i et klassisk enkelt bassin. Dette blev
under barokken erstattet af den nuværende noget mere iøjnefaldende
Trevi-fontæne.
Men
mest kendt fra hans tid i Rom er de store teoretiske traktater,
som han skrev og udgav på perfekt latin: Descriptio urbis Roma,
om Roms klassiske arkitekturarv, og De re aedificatoria libri
decem, om arkitekturkunsten i 10 bøger. |
Heri beskriver han, men
inspiration fra og udgangspunkt i det nyligt genfundne antikke
manuskript til Vitruvius bøger om arkitektur, den rekonstruktion
af Rom til fordums storhed, som optog hans samtid og eftertiden så
meget. Derudover udgav han også en traktat, De statua, om
billedhuggerkunsten.
Men
mest kendt er hans værk om malerkunsten, De pictura, en
kunsttraktat, der bryder med middelalderens syn på kunsten og
kunstnerens rolle i samfundet. Heri rummes også den første
gennemgang af komposition, lys og farvebehandling i mere moderne
kunsthistorisk kontekst, men ikke mindst fremsætter Alberti i
dette værk for første gang lovene for det matematiske
centralperspektiv, som fik skelsættende betydning for den
samtidige og senere malerkunst. Bogen blev hurtigt oversat til
italiensk under titlen Della Pittura og dedikeret til arkitekten
Brunelleschi, som Alberti beundrede meget.
Hans
kendteste originale bygningsværker er Palazzo Rucellai og Palazzo
Strozzi samt facaden til kirken Santa Maria Novella i Firenze og
Maletestiano-templet i Rimini og kirkerne San Sebastiano og San
Andrea i Mantua.
Ifølge
samtidige kilder var Alberti et undtagelsesmenneske i sin helt
egen uovertrufne klasse, og samtiden hyldede ham som en storslået
syntese af sin tid. Han var smuk og bomstærk og udmærkede sig i
alle fysiske aktiviteter. Han kunne efter sigende med samlede fødder
springe over hovedet på en stående mand og med et møntkast
kunne han ramme det indre af toppen af kuplen i domkirken i
Firenze, ligesom han afrettede vilde heste og klatrede som en
bjergged i de italienske bjerge. Han havde også en udmærket
sangstemme, var en fremragende organist, en charmerende
samtalepartner, en virtuos taler og især over for smukke kvinder
en raffineret og beleven kavaler.
Albertis
bog ”Billedkunsten” er oversat med fine kommentarer til dansk
fra den latinske og italienske udgave af professor, dr. Phil. Lise
Bek i 2000 og udgivet på Nyt nordisk Forlag Arnold Busck.
Derudover indeholder bogen en meget fin introduktion til Albertis
samtid og forudsætningerne for hans skelsættende arbejder.
PK |
|
|
|
|