Denne på
alle leder og kanter og i dobbelt forstand store kirke kan ingen
komme uden om ved et ophold i Rom.
Står man på én af de 2 runde
markeringsten på pladsen foran kirken, hvor de 4-dobbelte søjler
i Berninis kolonnader flugter sammen til én række søjler,
fornemmer man umiddelbart det Bernini ønskede at udtrykke med
sin storslåede introduktion til kirken, hvor pladsen og
moderkirken med udstrakte arme og med hans egne ord skulle:
Favne og tilskynde katolikker til at bekræfte deres tro, kættere
til at forene sig med kirken igen og ikke-troende
til at blive oplyst om den sande tro.
Denne
religiøse dagsorden var født af modreformationens indædte
kamp mod protestantismen, men uanset tro eller ej, så må alle,
der står på pladsen, føle dette arkitektonisk markante greb,
der holder enhver besøgende fast og leder direkte op mod den
vestlige verdens største kristne helligdom: Peters-kirken.
Kirken
stod for længst færdig, da pave Alexander VII i 1657 gav
Bernini opgaven at skabe en for kirken passende foranliggende
piazza. Indtil da bestod området foran kirken af et uregelmæssigt
område, omkranset af tæt bebyggelse, der nu blev fjernet.
Bernini gjorde sig mange overvejelser over udformningen af den
nye plads og havde mange skitser på tegnebordet, inden han
besluttede sig for den spektakulære og geniale udformning, vi
kender i dag.
Fra
kirkens facade lod han to smalle og identiske bygninger gå ud,
og sammen med facaden danner de en let indsnævret trapez-form,
inden selve pladsen udvider rummet til et samlende hele med de
to store halvcirkulære kolonnadebuer. Disse består af 4 rækker
doriske søjler, der bærer en jonisk overligger for den øverste
balustrade med 140 af kirkens kendteste helgener i en samlet
smuk symmetri. Bernini ønskede med sin plads at skabe et
atrium, en kæmpemæssig forgård til kirken, der skulle give
den besøgende en fornemmelse af allerede hér at være på
helligt område.
Allerede
før Bernini skabte den nuværende plads havde man rejst
obelisken på midten af pladsen i 1586, og Carlo Maderno havde
skabt den højre fontæne i 1612. For at fuldende pladsens
fornemme symmetri blev en kopifontæne rejst i 1675 på venstre
side af obelisken. De 2 fontæner bærer våbnet for de
respektive paver, hvorunder de blev rejst: Paul V til højre og
Clemens X til venstre. Obelisken blev flyttet fra siden af den
nuværende kirke, hvor den havde stået i resterne af Caligula
og Neros cirkus, hvor apostlen Peter efter overleveringen blev
korsfæstet. Da den er knap 40 meter høj krævede det mere end
900 mand og 150 heste at flytte den.
Kirkens
bygningshistorie:
Inden
vi går ind i kirken, som nu af sikkerhedsmæssige grunde foregår
gennem en elektronisk kontrolleret indgang i den højre
kolonnadeside, så lad os dvæle et øjeblik ved kirkens lange
og ofte komplicerede bygningshistorie.
Den
første kirke på stedet blev bygget på kejser Konstantins
ordre omkring år 325-50 oven på apostlen Peters grav. Selv om
forskerne er stærkt uenige om autenciteten af denne grav, så
lader vi den diskussion ligge her, og noterer os blot, at højalteret,
både i den gamle og nye kirke var og er placeret oven på
kirkens overleverede Peters-grav. I hvert fald har dette forhold
fra starten været årsag til kirkens opførelse og hele
fundamentet for kirkens placering og pavemagtens autoritet og
legitimitet.
Konstantins
kirke var en klassisk 5-skibet basilika med en længde på godt
90 meter. Op gennem århundrederne fik kirken tilføjet en
beskyttende, omkransende mur, en række sidekapeller, en
foranliggende atriumgård, og den blev rigt udstyret med
byzantinske mosaikarbejder og fresko-malerier samt talrige grave
og monumenter over tidens paver. Tidens største og mest
imponerende kirkebygning og et hovedmål for alverdens
pilgrimme.
Da
paven efter landflygtigheden i Avignon i 1420 gjorde
vatikanpaladset til sin officielle residensbolig, var kirken i
meget dårlig forfatning. Pave Nicolaus V tog det første
initiativ til en ny kirke, men efter hans død i 1455 lå
arbejdet stille i næsten 50 år, udover at den oprindelige
konstantinske basilika stort set blev revet ned. Først med pave
Julius II kommer der i starten af 1500-tallet igen gang i
byggeriet. Bramante fik overdraget kommissionen, og hans
oprindelige plan var at bygge en kirke over et ligesidet græsk
kors, hvor hver af korsarmene dannede et mindre græsk kors, som
igen var inddelt i 4 korsarms-kapeller idet strikte forhold
1:4:16 (se den oprindelige plan). Og det hele skulle krones med
en central kuppel. Ren symmetrisk arkitektur efter renæssancens
idealer. Efter Bramantes død i 1511 fortsatte bl.a. Rafael og
Sangallo arbejdet, hvorunder de første planer skitseres til at
forlænge den ene korsarm, så kirken ville danne en latinsk
korsform. Efter Sangallos død i 1547 blev det overdraget
Michelangelo at fuldføre kirken. Han ønskede at fastholde den
oprindelige korsform, men nåede kun at ændre på kirken i
apsissiden og lave det oprindelige udkast til kuplen. Denne
fuldførte Vignola og della Porta, dog med flere ændringer i
forhold til Michelangelos oprindelige tegninger.
Kuplen har en indvendig højde på
133 meter. Det var oprindelig planen at indersiden af kuplen
skulle udsmykkes med mosaikker i anledning af jubelåret i 1600,
og tegningerne til disse blev også udført men aldrig
virkeliggjort. Kuplen er inddelt i 16 ensartede felter, der
korresponderer med vinduerne i den bærende ring for kuplen. I
et bånd rundt om denne base for kuplen er på latin med 2 meter
høje bogstaver skrevet den såkaldte ”nøglepagt”, hvor
Jesus overgiver himmerigets nøgler til Peter, den første pave,
og som hele pavemagtens religiøse og verdslige legitimitet
hviler på. Derfor ses de korslagte nøgler altid i et hvilket
som helst paveskjold. Under kuppelbasen ses 4 store cirkulære
nicher med mosaikbilleder af de fire evangelister. Det giver et
sigende udsagn om kirkens størrelse, at pennen i S. Marcus hånd
er næsten 2 meter lang. Disse 4 nicher danner toppunktet for de
fire 5-kantede og enorme støttepiller, der bærer kuplen.
Maderno forlænger
endeligt kirkens hovedskib til dets nuværende udseende. Det
skete primært af pladsmæssige og liturgiske hensyn, men ødelagde
samtidig den oprindelige fornemme symmetri i den flerdobbelte græske
korsform. Kirken blev officielt indviet i 1593, men står først
helt færdig i 1614, da Maderno afslutter byggeriet af facaden
ud mod pladsen og tilføjer nogle sidekapeller til hovedskibet.
Det samlede
arkitektoniske billede af kirkens ydre form er efter manges
mening ikke heldigt gennemført. For mange egenrådige
arkitekter har på grund af kirkens mere end 100-årige
bygningshistorie haft en blyant med i spillet på tegnebordet. På
grund af kirkeskibets langstrakte form og Madernos dominerende
facade, forsvinder kirkens monumentalitet og imposante kuppel
hastigt, jo nærmere man kommer kirken, og man skal indenfor, før
dens vældige og overvældende dimensioner igen åbner sig for
én.
Men
Peters-kirken
og Berninis geniale foranliggende plads er det utvetydige og vældige
startskud til den periode, vi kender som ”pavernes Rom”,
hvor man søgte at genskabe den henfaldne senmiddelalderlige by
til fordums pragt: Det vi dag kender som renæssancens og
barokkens eventyrlige Rom.