Marcus Aurelius rytterstatuen |
|
Står man på Amalienborg slotsplads og
beundrer den majestætiske spændstighed i Sallys rytterstatue
af Frederik V er der noget i hestens stolte løft af højre
forben og hovedets kække sned mod siden der virker bekendt. Det
der virker genkendeligt, finder vi lige i centrum af Piazza di
Campidoglio, nemlig rytterstatuen af kejser Marcus Aurelius.Denne, den eneste bevarede rytterstatue fra antikken, har været
forbillede for alle senere rytterstatuer i Europa. At den
overhovedet er bevaret skyldes, om ikke en ren tilfældighed, så
dog den lykkelige omstændighed, at statuen igennem århundreder
blev identificeret som ”caballus Constantini”, den første
kristne kejser, Konstantin til hest.Vi ved ikke hvorfor statuen blev lavet, eller
hvor den var opstillet. Fra senantikken til middelalderen ligger
dens skæbne også hen i mørke, men i hvert fald fra ca. 10 årh.
stod den i området ved Laterankirken.
Da pave Paul III gav Michelangelo opgaven med
at anlægge Campidoglio-pladsen med de omlæggende 3 paladser
valgte man i 1538 at flytte rytterstatuen til sin plads i
centrum af anlægget. Og der har den stået siden, dog siden
1997 kun i en meget fornem udført kopi. Vi
skal ind i "Rotunden" i Palazzo dei Conservatori til
højre på pladsen for at finde den originale statue der nu,
efter en gennemgribende og årelang restaurering, fremtræder i
al sin overleverede originale pragt.
Statuen
er lavet i en meget fin brozelegering og har endnu rester af en
meget smuk forgyldning.
|
Marcus
Aurelius, der ellers var kendt under navnet ”Den filosofiske
Kejser” på grund af sine filosofiske og statsretlige
skrifter, er her fremstillet iklædt generalkappe (paludamentum)
over skuldrene, og hans højre hånd er hævet i en
hyldestmodtagende gestus. Muligvis i forbindelse med en klassisk
romersk triumf efter en militær sejr.
En legende i to versioner er knyttet til
statuen. Den ene fortæller at Rom vil gå til grunde, når den
sidste rest af forgyldning er forsvunden. Den anden, og mere i
takt med klassisk romersk selvovervurdering, fortæller at Rom
igen vil indtage sin placering som verdens centrum, når statuen
har fået sin fulde forgyldning tilbage. Det sidste vil kræve
et mirakel.
PK
|
|
|
|
|