Over halvdelen af årets dage var ”fasti”,
helligdage, hvor man ikke arbejdede, og der var i antikken
overhovedet ikke den nutidige kobling mellem identitet og
arbejde, eller vores skarpe skel mellem arbejde og fritid.
Arbejdstiden var langt kortere end i dag, og romerne var ikke
”bundet” af finansieringen af dyre forbrugsgoder og fælles
skat, som vi kender det.
At gå i termerne
var ikke et driverliv på bekostning af arbejde, men blev
betragtet som en naturlig del af dagligdagen. Termerne var
snarere end de dovne og de sluddervornes tumleplads et sted,
hvor man mødtes for den gode venne- eller forretningssnak, fik
et forfriskende bad, og hvor man lod sig inspirere af kunst og
litteratur.
Badets forløb:
Nogle termer
havde adskilte afdelinger for mænd og kvinder, men det
normale var at termerne var åbne for kvinder om formiddagen og
for mænd om eftermiddagen, eller åben for kvinder på visse
dage, for mænd på andre.
I visse tilfælde
havde man helt separate og kønsadskilte termer og der
foreligger adskillige kejser-dekreter, der indskærper denne
adskillelse mellem kønnene, så det må undertiden have været
et problem. Også slaver havde adgang til besøg i termerne på
specielle tidspunkter.
Badet havde et nærmest
rituel indhold og rækkefølge og termerne var indrettet
derefter.
Det første rum man
kom ind i var det såkaldte ”apodyterium”, af- og påklædningsrummet
med små nicher til opbevaring af tøj og sandaler under badet.
Mange havde en slave
med til at passe på tøjet, men termerne havde også
garderobevagter der for en beskeden betaling passede på éns
ejendele.
Det er lidt usikkert
om romerne badede nøgne som grækerne, men det menes, og det
kan ses på adskillige vægbilleder, at i hvert fald kvinderne
bar en form for badebeklædning, og alle var udstyrede med badetøfler
som beskyttelse mod de mest varme gulve.
Efter omklædningen
indsmurte man sin krop i olie inden man gik i gang med
forskellige fysisk prægede øvelser som vægtløftning,
boldspil, brydning, løb eller måske blot en svømmetur i ét
af de udendørs bassiner.
Efter disse øvelser
gik man over til det egentlige bad, og ledsaget af en slave med
håndklæder, olieflasker og olieknive startede man med at gå
gennem en serie af rum.
Man fik først
skrabet olien af med en såkaldt ”strigilius”, en ragekniv,
inden man startede i det allervarmeste bad, ”caldarium”, der
også kunne indeholde saunarum, ”laconicum” og dampbad, ”sudatorium”.
Caldariet kunne også være udstyret med et mindre bassin med
meget varmt vand samt en ”labrum”, en koldtvandsfontæne til
vekselvis varmt og koldt bad.
Efterfølgende kunne
man gå til det tempererede bad, ”Tepidarium”, eller man
kunne gå direkte til det kolde gys, ”frigidarium”, der
afsluttende badet.
Under badningen var
der også separate rum for forskellige former for oliering og
massage, ”oleoteria og onosteria”.
I de første
termeanlæg kunne rækkefølgen og beliggenheden af de
forskellige typer bade dog variere fra terme til terme. Senere
fik termerne et fast symmetrisk, højre-venstresidig anlæg med
de 3 typer bade lagt i eller på hver sin side af midteraksen.
Efter badet:
Når badet var
afsluttet kunne man spadsere i haveanlæggene, ”palaestra”,
gå på biblioteket, se akrobater eller jonglører optræde, høre
på foredrag og oplæsninger eller gå på bar, måske købe en
bid mad fra én af de mange sælgere af alskens produkter.
Den romerske
forfatter og filosof Seneca har i år 56 i et brev til vennen
Fronto givet en malende beskrivelse af hele dette myldrende
termeliv (i oversættelse ved Åse Bay og citeret efter Peter Ørsted:
Romerne, p. 113:
”Jeg bor lige over
en badeanstalt. Forestil dig nu alle de lyde, der kan irritere
ens ører: Når kraftkarlene træner og svinger de tunge blyvægte
i hænderne, når de anstrenger sig eller lader som om de gør
det, hører jeg deres stønnen, og hver gang de slipper det
tilbageholdte åndedræt, hvislen og højlydt vejrtrækning. Men
når jeg udsættes for en lad person, der nøjes med en gang
billig massage, hører jeg lyden af hånden, der hamrer mod hans
skylder, og tonen skifter alt efter om massøren rammer med den
flade hånd eller knytter den. Og hvis der i tilgift kommer en
boldspiller, der giver sig til at tælle sine points, er målet
fuldt. Føj dertil spektakelmageren, tyven, der gribes på fersk
gerning, og ham, der elsker lyden af sin egen stemme i
badehallen.
Dertil kommer så
dem, der hopper i svømmebassinet med et mægtigt plask, foruden
dem, der om ikke andet så dog har normale stemmer, må du huske
på armhulebarberen, der hele tiden udstøder en falsettone for
at gøre opmærksom på sin person, og kun tier stille, når han
plukker armhulerne på en kunde og får ham til at klage sig i
stedet. Desuden de forskellige råb fra ham, der sælger læskedrikke,
pølsemanden, konditoren, og alle agenterne fra spisehusene, der
forsøger at afsætte deres varer hver med deres iøjnefaldende
tonefald”.
Man regner med at de
største termeanlæg hver kunne betjene 1500 personer ad gangen,
altså sikkert ca. 5000 besøgende om dagen.
Dertil krævedes
mindst 10. 000 slaver i forskellige servicefunktioner, så -
uden tvivl - var badene et støjende menneskemylder, og Seneca
anbefaler da også, at man kun besøger de mindre og mere
veldrevne termer.
Men termerne har
givetvis været værd at besøge, vi har mange andre skriftlige
vidnesbyrd der beskriver termernes skønhed og luksus, de store,
høje og lyse rum, de smukke mosaikker og malerier, farvede
marmorpaneler, statuer og fontæner og haner i ædle metaller.
Varmesystemet:
Romerne opfandt en
form for nærvarme-system, ”hypocaustus”, hvor man under
termerne havde en række af rum og sammenbindende kanalsystemer,
igennem hvilke man recirkulerede den varme luft fra de centrale
brændeovne.
Denne brændeovn lå
nærmest de varme bade og hele systemet blev betjent af en hærskare
af slaver, der fodrede ovnene med frisk træ og som gennem et
sindrigt system af ”låse” kunne fordele varmen både som
gulv- og vægvarme efter behov.
Når den korrekte
varmegrad blev nået, ringede man med en klokke som tegn på at
nu var badet åbent for besøgende. Gennem et sindrigt system af
faldlemme og trapper fra de ovenliggende termer, bortskaffede
man vådt tøj og andre brugte materialer gennem de
underjordiske gange.
Latriner:
Termerne havde store
latrinanlæg, og man skal langt op i vor moderne tid for at
finde anlæg af tilsvarende hygiejnisk standard. faktisk opfandt
romerne verdens første vandskyllende toilet:
Under en række af
marmorsæder løb en konstant vandstrøm der skyllede latrinen væk
og foran sæderne var en tilsvarende strøm, hvor man kunne
dyppe stykker af natursvamp, når man skulle tørre sig.
Spande var opstillet
med eddike, hvor man kunne skylle svampene. I Ostia Antica kan
men se en hel række af udskårne toiletsæder, så også på
toilettet har romerne haft et fælles socialt liv, og hér er
sikkert en del afførings- såvel som forretningsmæssige
problemer blevet løst.
De mest kendte
termeanlæg i Rom:
Op imod kejsertiden
rummede Rom ca. 170 mindre badeanlæg og vi skal frem til den
bekendte Agrippa, Pantheons bygherre, før vi ser det første større
termeanlæg i Rom. I år 33 f. Kr. hvor Agrippa beklædte
embedet som ædil og dermed havde opsynet med og ansvaret for
byens bade, startede han opførelsen af de termer der bærer
hans navn og som lå på Marsmarken.
Dette var
begyndelsen til en revolution, sammenknyttet med den
”beskytterrolle” som kejserdømmet påtog sig over for den
store brede bybefolkning.
Og samtidig med at
befolkningen voksede, ser man i de næste århundreder det ene
badeanlæg større end det forrige skyde op overalt i Rom.
Efter Agrippas
termer, byggede Nero også et stort badeanlæg på Marsmarken.
Så fulgte Titus med
et termebyggeri omkring Neros gyldne Hus ned mod Colosseum.
Trajan byggede først
termer på Aventin og siden de termer der bærer hans navn oven
på resterne af Neros gyldne Hus, der var brændt i år 104.
Caracallas termer blev startet af hans far Septimius Severerus
i 206 og det uhyre store anlæg blev først færdigbygget
i 235 e. Kr. af hans efterfølger Antoninus Pius.
Så fulgte
Diocletians termer, inden de store termeanlæg afsluttes af
Konstantins termer der lå på Quirinalhøjen.
Mange steder i Rom
kan man se større eller mindre rester af termerne, som oftest
som en partiel del af et senere palazzo, kirke eller anden
bygning. To termeanlæg skiller sig dog ud fra de øvrige,
Caracalla og Diocletians termer, der begge har overlevet i en sådan
stand, at de kan give et ganske godt billede af disse bygningsværkers
enorme omfang.
Caracallas
Termer:
Dette gigantiske anlæg
bestod af en omkransende mur med 2 store exedra halvcirkler i øst
og vest med hver sin store søjlebårne hal. Mod syd lå et større
stadium med siddepladser på de 3 af siderne, der var bygget op
oven på de enorme vandcisterner. På hver side lå biblioteker,
henholdsvis et græsk og latinsk. Badenes hovedbygninger er
symmetrisk placeret omkring den centrale hal. På de 2 af
siderne lå anlæg for forskellige fysiske og idrætslige
aktiviteter og for enden af de forskellige omklædnings-, bade-
og massagerum lå varmvandsbadet som en central cirkulær
konstruktion med en diameter på næsten 40 m.. Omkring hele den
centrale bygning lå store kvadratisk opdelte haveanlæg.
Under badeanlægget
er afdækket et enormt net af underjordiske gange og lagerrum,
hvor enorme mængder af træ blev transporteret og lagret for at
holde en konstant ild i de store ovne der brændte dag og nat
for at holde en passende temperatur i de forskellige bade, hvor
vandet strømmede uafbrudt frembragt gennem de store akvæduktindføringer.
Da Mussolini i
30’erne startede de senere så berømte operaforestillinger i
Caracallas termer, lod han sig transportere ind gennem disse
underjordiske gange for på magisk ”Il duce” vis at komme
til syne i sin loge ved forestillingens start.
Disse gigantiske operaforestillinger er nu stoppet af
hensyn til bevaringen af termerne, men der arrangeres fortsat
mindre koncerter om sommeren.
Caracallas termer
var i funktion indtil det 6. årh., hvor invaderende goter
smadrede de akvædukter der forsynede badene med vand. Frem til
midten af 1500 tallet stod termerne nogenlunde uskadte, indtil
pave Leo III fjernede stort set alt af værdi, inkl. marmorbeklædningen,
ved opførelsen af Palazzo Farnese.
De bedste af de
statuer og mosaikker der er blevet fundet under udgravninger kan
i dag ses på vatikanmuséerne.
Caracallas Termer
ligger lige syd for Palatin og Circus Maximus. De kan besøges
fra kl. 9 til en time før solnedgang. Lukket på helligdage.
Entré 5€, halv pris for unge mellem 18 – 25 og lærere. Fri
entré for unge under 18 og ældre over 65 år fra EU-lande.
Diocletians
Termer:
Næsten et århundrede
efter Caracallas gigantiske anlæg så dagens lys, overgik
kejser Diocletian ham med anlæggelsen af sine termer, de største
som verdenen til dato havde set.
Hér kunne der bade
3000 gæster på én gang i et center med bade, idrætsanlæg,
biblioteker, haver, teatre, koncertsale og alt i en overdådig
udsmykket ramme af farvet marmor, skulpturer og anden
udsmykning. I omfang dækkede termerne et område på 380 x 370
m.. Vore dages ”Lalandiaer” og helsesanatorier er som en
mindre havepool i sammenligning med Diocletians termer.
Det meste af dette gigantiske anlæg er i dag forsvundet, dog blev kirken
Santa Miria degli Angeli i renæssancen af Michelangelo
indbygget i det oprindelige tepidarie og den centrale
basilica-hal.
Det
nuværende Museo Nazionale Romano har udnyttet andre dele af anlægget
til sin nationale samling af antik kunst. Et yderligere levn fra
de oprindelige bade er den halvcirkulære plads, Piazza della
Republica med den store najadefontæne, der ligger oven på den
oprindelige exedra i termerne, og som tidligere hed og af mange
romere stadig kaldes ved sit tidligere navn, Piazza Essedra.
Det
ene af de 2 store rotunde-tårne der markerede hjørnerne på
termerne, rummer i dag barokkirken San Bernardo alle Terme.
PK
|