På
dette tidspunkt gik Andersen i skole hos rektor Meisling i
Slagelse, eller ”Plagelse”, som digteren in spe betegnede
købstaden. Det kan hermed fastslås at Thorvaldsens ikke kendte
Andersen på dette tidspunkt og sidstnævnte derfor ikke har
kunnet sidde model. For at redde historiens rigtighed kan man
håbe på at Thorvaldsen måske i spøg har sagt at ”nu har
jeg udødeliggjort dig i Rom”.
Andersen var i Rom 1833-34, 1840-41, 1846
og 1861. Bemærkningen kunne i hvert tilfælde ikke være faldet i 1846
eller 1861, fordi Thorvaldsen døde i 1844. Men hvad med det
første eller andet besøg? At det skete under det andet besøg
er udelukket fordi Thorvaldsen på dette tidspunkt i København
så hvis bemærkningen er faldet må være sket under det
første besøg.
Altså
må vi undersøge Andersens dagbøger fra dette ophold. Man kan
være sikker på at både ris og ros er noteret. Enhver
fornærmelse blev dokumenteret omhyggeligt, rygeklap samt smiger
fik samme behandling, selv sladderhistorier kom med og er der
kød på historien vil det fremgå af digterens egne notater.
Fredag
d. 18 oktober 1833 ankom Andersen til Rom, sulten og træt
opsøgte han Johan Bravo, kunstnernes hjælpende engel, der
sørgede for logi.
Om aftenen overværede digteren Raphaels genbegravelse i
Panteon og ”jeg save Thorvaldsen med et Vokslys i Hånden
ligesom de andre første Mænd”. Dagen efter mødtes vore
hovedpersoner for første gang, det skete ved at Andersen
opsøgte billedhuggeren i hans atelier. Thorvaldsen viste rundt,
pegede og fortalte om de tilstedeværende værker.
Det
var det. Også det næste møde ender uden reference til omtalte
bemærkning.
Den
27 oktober fik Andersen lejlighed til at møde sig selv. ”Var
i Peterskirke, hvor Canovas Pavemonument imponerede mig langt
mere end Thorvaldsens”. Ikke mere om det, ikke noget med:
”Ih, hvor jeg dog ligner mig!”.
Dokumentation for bemærkningens sandhedsværdi hænger
nu i en tynd tråd.*Dagbogen fortæller om udflugter,
osteribesøg, juleaften, besøg i Thorvaldsens værksted osv.,
men intet kan bekræfte historiens rigtighed; jeg må nok skuffe
læserne med at historien er et falsum.
Når
jeg alligevel forgæves har ulejliget læserne i Peterskirken
for at se et bedrag, vil vi dulme skuffelsen ved at fortælle
hvad gravmindet meddeler eftertiden. Først lidt om
størrelsesforholdene. En almindelig indvending var gravmindets
mangel på proportioner. Det
tager sig dårligt ud i den store kirke, rummet udnyttes ikke
rigtigt. Rygtet sagde at billedhuggeren havde fået opgivet
forkerte mål. Sikkert en såkaldt vandrehistorie, fordi det
samme siges om Thorvaldsens apostle i Domkirken i København.
Vi
er ikke enige i synspunktet om dimensionernes fejlagtighed. Man
kan sige meget om paver og det gør vi også ved passende
lejligheder, men de er bare en slags mennesker og skal de mindes
af eftertiden skal det gøres på en tilsvarende måde.
Thorvaldsen ræsonnerede sikkert på samme måde. Pius VII var
almindelig, skrøbelig, en forarmet men stålsat olding iklædt
prægtige klæder og han blev skildret som han var. Ved den
lejlighed forlod billedhuggeren sin klassiske skoling.
De
to kvindelige skikkelser der flankerer gravmindet er ikke, som
man kunne foranlediges til at tro, pynt og staffage. Nej, de er
med til at fortælle eftertiden om den afdødes gode egenskaber.
Figurerne kaldes allegoriske personifikationer, oftest er det
kvinder der ved hjælp af såkaldte attributter, symboler, for
ikke at give anledning til misforståelse, udtrykker noget andet
end det man umiddelbart ser. Det er et sprog, der er glemt i
dag, men i monumentets opstillingstid forstod alle dannede og
kulturelle mennesker sproget.
Kvinden
til venstre for paven, for beskueren den højre figur, kaldes
Sapientia coelesta, det betyder den himmelske visdom. Sapientia
coelesta er taget ud af den græske mytologi, halvt en Minerva
med uglen ved sin fod, halvt en muse, en laurbærkranset
Kalliope, der blot har ombyttet sin skrivetavle med en bog
(biblen. Hun er naturlig, i fuldkommen ro, nærmest i isolation
og afskærmet fra omverdenen, tidløs, hun udtrykker den
borgerlige dyd: visdom. Jamen
det er kætterisk. Nja, det tog man ikke så tungt. Masser af de
i sepulkralkunsten anvendte symboler stammer fra Ægypten,
Grækenland samt det klassiske Rom og bruges uden skrupler
sammen med de kristne. Tænk
blot på Fugl Føniks (Genopstandelsen = den fornyer sig
ustandselig, selv fra død kan liv opstå), fakler (attribut til
guden Mithras) og Sfinksen (et fabeldyr af ægyptisk
oprindelse).
En
ligeså stor kontrast til barokkens dynamik er kvinden til
højre for paven, for beskueren til venstre, Fortitudo divina,
den guddommelige eller den himmelske styrke, som den
almindeligvis kaldes. Hun bærer en løvehud over sit hoved og
skuldre, symbolet på styrke. Allegorien Tapperheden af Nicolai
Dajon på Frihedsstøtten i København bærer på samme måde en
løvehud og den har Thorvaldsen uden tvivl haft i tankerne.
Fortitudo divina sætter sin fod på et af Herkules’
styrkesymboler, køllen, der betyder den materielle magt. Et
udtryk for at hun besejrer våbenmagten. Hendes himmelvendte
blik og de korslagte udtrykker den borgerlige dyd: den himmelske
styrke.
De
to engle øverst er tilføjet meget sent i udførelsen for at
skabe harmoni i monumentet. Umiddelbart inden opstillingen fik
Thorvaldsen besked på at monumentet ikke blot var et gravminde
men også et gravkammer. Monumentet måtte rykkes frem for at
skabe den nødvendige dybde og hermed forkludredes den
oprindelige plan. Derfor de to engle, som Thorvaldsen måtte
modellere i en fart.
I
kontrast til de dynamiske barokke gravmæler er Thorvaldsens
monument en naturlig videreudvikling af Wiedewelts rolige
monumenter i Roskilde Domkirke, tilsat en anelse realisme.
Nyd
det eftertænksomt som en kølig brise på en hed scirocco-ramt
sommerdag.
SN
|