Kun ganske få bygninger i det nuværende udgravede Ostia
stammer tilbage fra denne tidsperiode.
Byen
i kejsertiden:
I
starten af kejsertiden anlægges flere af de bygninger, der
stadig kan ses i mere eller mindre hel stand.
Det
smukke teater foran den rektangulære centrale markedsplads blev
anlagt af Marcus Agrippa, Augustus svigersøn, der ellers er
mest kendt som den oprindelige bygherre af Pantheon i Rom.
Byens
Forum med Capitolium og Jupiter-tempel blev anlagt under
Augustus sammen med byens første akvædukt.
Senere
kom der templer for Augustus og gudinden Roma, en brandstation så
også dagens lys, og på siden af Forum blev den første
Basilika anlagt til brug for de bankmæssige og juridiske
forretninger, og allerede i slutningen af det 1. årh. byggede
en jødisk menighed en synagoge i Ostia.
Samtidig omdannes
bymuren til også at fungere som akvædukt, så hele byens
vandforsyning forbedredes.
Byens
stigende betydning som forsyningshavn for Roms millionbefolkning
blev afspejlet i udnævnelsen af en række nye vigtige embedsmænd.
Øverst
ansvarlige for byens drift og den vigtige kornforsyning får
titel af Praefectus Annonae, som under sig havde en Procurator
Annonae der, for at få logistikken til at gå op i en højere
enhed, havde en hær af Tabularii og Dispensatores, kontor og
handelsfolk, under sig. Disse embedsmænd kom alle fra
ridderstanden, Ordo Equester, der traditionelt besatte
embedsposter inden for handelsvæsen og skatteopkrævning.
Indtil
midten af det 1. årh. havde større forsyningsskibe været nødsaget
til at ligge ubeskyttet for anker ud for kysten af Ostia, medens
varerne blev omlastet til mindre skibe, der kunne sejle videre
op ad Tiberen mod Rom.
Denne
udsatte position var underlagt vejr og vind og hyppige
piratangreb. Dette var baggrunden for, at kejser Claudius
anlagde en ny, større og kunstig havn nord for Ostia med to
beskyttende moler og et fyrtårn uden for havneindløbet. Via
kanaler blev denne havn nu forbundet med Tiberen og Ostia,
hvorved der skabtes en kunstig ø imellem, kendt i den sene
antik under navnet Isola Sacra, den hellige ø.
Men
selv denne mere beskyttede havn kunne være udsat, for vi har
overleveret en beretning om en naturkatastrofe i år 62, hvor
200 skibe i havnen totalskades efter en storm.
Dette
må bl.a. være baggrunden for at kejser Trajan anlægger en
yderligere, flot sekskantet og mere beskyttet havn bag
kysthavnen.
Denne
havneudvidelse finder sted i årene 106 – 113 og denne samlede
havneudvidelse resulterede i, at Ostia blev helt enerådende som
indskibningshavn for varer fra hele det romerske imperium.
Samtidig
opretter Rom en ny embedsmandstilling med det totale ansvar for
Ostia og de to havneanlæg, Procurator Portus Utriusque, der
under sig havde specialiserede embedsmænd, der hver især havde
ansvar for importen af korn, olie, vin, metaller, marmor m.m..
Ostias
kosmopolitiske outlook medførte en stærk indvandring fra Roms
provinser og man har dokumenteret embedsmænd, handelsfolk, og håndværkere
fra områder i det nuværende Nordafrika, Egypten, Tyrkiet, Grækenland,
Spanien og Frankrig.
Dertil
kom, at et romersk samfund som i Ostia overhovedet ikke kunne
fungere uden en meget stort antal slaver fra oversøiske egne, så
fra det 2. århundrede voksede befolkningen i Ostia til omkring
100.000 og størstedelen af de beboelseskvarterer, der er
bevaret i Ostia stammer fra denne periode.
I
denne glansperiode var Ostia en tæt befolket storstad med et
myldrende handelsliv og med forrådslagre, kornmagasiner, torve,
handelspladser, teatre, templer, badeanstalter, smukke
mosaikker, rigmandsvillaer såvel som store boligblokke, og
kunne i det hele imødekomme det meste af datidens behov for et
nyttigt og afvekslende liv. Men byen var i modsætning til andre
lignende havnebyer et sammensurium af tilfældig og forhåndenværende
byplan.
Bredden
på byens gader varierer meget og har visse steder karakter af
tilfældig plan, ligesom andre havnebyer som Puteoli i
Napoli-bugten og Alexandria og Kartago
på den afrikanske kyst var langt rigere udsmykket med teatre,
idrætsanlæg og offentlige bygninger. Men Ostias betydning som
det sidste led i fødekæden til Rom er uomtvistelig.
Fra
begyndelsen af 300-taller falder Ostia betydning i samme takt
som den nye by – Portus – skyder op i og omkring de store
havneanlæg.
Byens
bygninger forfalder, lagerbygningerne stod tomme og ubrugte og
stort set alle handelsaktiviteter foregik nu i Portus.