Bernini
versus Borromini |
|
Gian
Lorenzo Bernini (1598-1680) og Francesco Borromini (1599-1667)
er barokkens to store arkitekter i Rom. To genier, hver i deres
egen ret, men også to vidt forskellige personligheder. Fra en
ungdom, hvor de samarbejdede på flere projekter, udviklede de i
moden alder et had til hinanden i en sådan grad, at de ikke lod
en lejlighed gå tabt til at skændes og chikanere hinanden.
Bernini,
og med rette betragtet som den største billedhugger i sit århundrede,
og dertil også en fremragende arkitekt og maler, var en
flamboyant syditaliensk type, neapolitaner af fødsel. Hans
tidligt udviklede talent og brændende religiøsitet bragte ham
hurtig berømmelse som den betydeligste kunstner i Rom, specielt
under pave Urban VIII (1623-44). En Aladdin-type i romersk
barokforklædning, midt i modreformationens brændende religiøse
og kunstneriske smeltedigel. Når man tænker på, hvor mange
pladser, paladser, kirker, skulpturer og fontæner der bærer
hans signatur, så kan ingen fratage Bernini hans helt enestående
placering og position. Skulle man være i tvivl, så er et
enkelt blik på hans dobbelt-kolonnade omkring
Peters-pladsen et tilstrækkeligt bevis for hans storhed og
skelsættende betydning.
Borromini
kom fra Lombardiet i Norditalien. Han tilfører barokken, på
sin egen og dybt originale vis, er en helt ny brug af
geometriske figurer og størrelser i arkitekturen. Hans facader
og rum er en blanding af kvadrater, rektangler,
trekanter, romber og ovaler, ofte i dristige
blandingskompositioner der arbejdede med en bevidst udnyttelse
af perspektiv, dybde og plastisk sammenhæng. Skulle man være i
tvivl om Borrominis betydning, så er et enkelt blik på den
indre plan og konstruktion af kirken St Ivo et tilstrækkeligt
bevis for Borrominis radikalt fornyende indflydelse,
originalitet og storhed som arkitekt. Hér stod han i lodret
modsætning til Berninis mere lovbundne og klassisk inspirerede
krav om ideelle og universelle proportioner.
Borromini
var en enspændertype, melankolsk af natur, nærtagende i
sygelig grad og med et hidsigt og opfarende temperament. En mand
der var i næsten konstant konflikt med såvel venner som
fjender. En mand det var let at latterliggøre, hvad Bernini
ikke undlod ved enhver anledning. Hans grublende og melankolske
natur, næret konstant af Berninis store medgang, førte ham ud
i dyb fortvivlelse og depression de sidste år af hans liv. Han
mistede flere byggekommissioner og måtte tåle uønskede ændringer
på en del af sine bygninger. Hans tid gik efterhånden alene
med mere og mere fortærende og altopslugende nye beregninger
over komplicerede matematiske konstruktioner. Matret af
paranoia, på grænsen til sindssygen, knapt nok kendt uden for en snæver kreds, kastede han
sig ud den sidste og ultimative handling – selvmordet i 1667.
På trods af den velkendte rivalisering, véd
vi, at Bernini og Borromini, i
starten af deres kunstneriske liv, samarbejdede på flere
bygningsværker,
bl.a. Palazzo Barberini og den store bronzebaldakin over
hovedalteret i Peterskirken, skønt denne næsten altid alene omtales som
Berninis baldakin.
Men rivaliteten var det kendte drejningspunkt omkring dem
allerede i
samtidens bevidsthed, og utallige anekdoter om denne bitre
rivalitet, en del
usande, har overlevet til dag. Den mest sejlivede drejer sig om
forholdet
mellem Berninis store flodfontæne på Piazza Navona ud for
Borrominis kirke
St. Agnes.
Berninis fontæne (1651) består af
en base, der støtter en stor obelisk og i hver af hjørnerne
ses allegoriske figurer der repræsenterer de 4 da kendte
verdensfloder: Donau (Europa), Nilen (Afrika), Ganges (Asien) og
Rio de la Plata (Amerika). Direkte ud mod fontænen ligger
kirken St. Agnes der blev påbegyndt af brødrene Rainaldi, men
som fik sin afsluttende og iøjnefaldende karakter af Borromini.
Ved en voldsom indad-kurvning af facaden opnåede han den
perspektiviske effekt, at kirkens kuppel, set fra pladsen,
fremtræder langt mere iøjnefaldende og langt mere fremskudt
end den faktisk er.
Anekdoten
fortæller at Bernini for at håne sin rival lod Rio de la
Plata-figuren løfte hånden op mod kirken i en protesterende og
afværgende bevægelse, som om kirken udgjorde en trussel. Og
han skulle yderligere have ladet Nil-figuren dække sit ansigt
mod kirken som en beskyttelse mod det rædsomme syn.
|
Historien
er mere end god, men desværre ikke sand. Nil-figurens ansigt er
dækket, fordi man på daværende tidspunkt ikke kendte Nilens
kilder. Og vi behøver blot at se på et par årstal for
desværre at udrydde denne udgave af ”den evige rivalitet”.
Flodfontænen stod færdig i 1650, kirken blev først påbegyndt
i 1651.
Så
er der mere hold i historien om Borrominis St. Agnes statue
foran kirken. På det tidspunkt statuen blev opstillet, gik der
vedholdende rygter om, at Berninis obelisk på flodfontænen var
i fare for at styrte sammen. Borrominis statue rækker hånden
ud mod fontænen med en velsignende bevægelse, som om hun ville
beskytte obelisken mod at falde. Romerviddet mente dog straks at
kunne afgøre, at helgeninden blot peger foragtelig, som om hun
ville sige: ”Hvilken hæslig fontæne”.
Hvem
var bedst?
En af de ufarlige ”sportsgrene” man kan dyrke i Rom
er diskussionen omkring det snart evige – og altså også hér
- standende spørgsmål. Hvem var bedst – Bernini eller
Borromini? * De to arkitekter blev født næsten inden for det
samme år, de startede deres professionelle karrierer som
venner, inden de kastede sig ud i den bitre kamp mod hinanden om
magtfulde velynderes gunst og deres attraktive kommissioner.
Bernini har i lang tid haft naturlig forrang, også som
arkitekt. Hans produktivitet var enorm, hans geni som
billedhugger er indiskutabel. Til gengæld er Borromini som
arkitekt, især inden for de seneste årtier, blevet fremhævet
for sin større originalitet og mere kunstnerisk nybrydende
betydning. Omvendt har det aldrig skadet Bernini, at han var så
farvestrålende en type, medens Borromini, efter alt hvad vi
véd om ham, uden problemer ville kunne spille efter gehør i
”Svend Erik Kedeligs Kvartet”.
Men
lad os se på nogle af deres mest kendte
bygningsværker, og så kan hver især efter smag og
behag afgøre med sig selv, hvem man foretrækker, eller om man
overhovedet skal foretrække den ene frem for den anden.
Borromini:
S. Ivo alla Sapienza.
Denne
lille kirke, bygget 1642-60, er indkorporeret i Roms gamle
universitet, Palazzo della Sapienza, og ligner ikke nogen anden
barokkirke i Rom. Grundplanen er en geometrisk meget kompleks
kombination af 2 ligesidede trekanter, symbol for treenigheden,
og sammenflettet så de danner et stjerne. Mure og kuppel er en
lige så fantastisk kombination af konvekse, konkave og rette
flader og linier, for slet ikke at tale om det lille snoede
”konditor-tårn” på toppen af kirken, som skal være
forbilledet for tårnet på Vor Frelsers Kirke i
København. Står man i kirken fanges man af de stadige,
vekslende fladeforløb, der i nærmest brusende kaskadeagtigt
forløb leder op mod det himmelske lys. Hele vejen op fra
grundplan til kuppel holder Borromini stjerne-grundplanen med en
henholdsvis konkav og konveks afslutning på stjernens spidser i
nye overraskende forløb og variationer. En arkitektonisk perle.
Bernini:
St. Andrea al Quirinale.
Bygget
i perioden fra 1658-70. Efter sigende Berninis egen
yndlingsbygning, hvor han, delvis på grund af byggegrundens
begrænsninger, vender den hidtidige klassiske orientering for
kirkerum 90 grader rundt ved at lade den længste side i den
ovale grundplan orientere sig i bredden, medens den korte side
leder næsten direkte fra indgangspartiet og op til højalteret.
Den meget klassisk orienterede facade er trukket tilbage fra en
lille halvcirkulær, tempellignende udbygning med våbenskjoldet
for kirkens kommissionær, prins Camillo Pamphili, der matches
af den lette og elegante halvcirkulære trappe. Kirkens indre,
populært kaldet ”barokkens perle” er nærmest rokokko-agtig
i sit spil med lys og skygge i den grå og lyserøde marmor og
sit mylder af allegoriske figurer, engle, keruber og små fede
putti-børn. Overalt sidder, svæver eller flyver de på
gesimser, søjlekapitæler og omkring altertavlen og kirkens
lanterne. Højalteret er opbygget omkring kirkens helgen St.
Andreas, der sky-let løftes op mod helligåndens due og kuplens
lyse og himmelske frelse af en hærskare af engle. Samlet et
kirken og dens udsmykning et virtuost slagnummer fra Berninis
side af næsten paradeagtig karakter, og hvor også hans store
kvaliteter som billedhugger står åbenlyst til skue og smiler
én i møde.
Borromini:
St. Carlo alle Quattro Fontane.
Bernini
stod bag, da Borromini som ganske ung, og før rivaliteten
imellem dem for alvor satte ind, fik kommissionen til at tegne
en kirke og et kloster til en spansk trinitarorden og bygge det
på et ganske lille jordstykke i krydset mellem gaderne Via XX
Settembre og Via Quatro Fontane. Han arbejdede hele sit liv på
denne kirke og facaden blev først afsluttet kort før hans
død.
Det
lykkedes hér for Borromini at skabe et bygningsværk, der
måske mere end noget andet rummer den pulserende, dramatiske
bevægelse som barokken søgte og stræbte efter. Et sandt
arkitektonisk mesterværk.
Facaden
er bortset fra indgangen en bølgende bevægelse af s-formede
konvekse (indadvendte) og konkave (udadvendte) kurver. Intet
sted drages øjet af et dominerende element, som man ellers
ville finde det i en flad renæssance-facade. Men intet udefra
forbereder dog én på det, man præsenteres for, når man går
ind i kirken. Det grundlæggende element er den ovale form, men
hér brydes og sammenknyttes denne grundform i helt unikke og
plastisk sammenhængende kompositioner. Kuplen i toppen er, snarere end en afslutning
af kirkerummet, en formelig eksplosion op mod det himmelske
firmament. Som i de fleste af Borrominis kirker er den holdt
næsten helt i hvidt og, skønt man ikke fornemmer det, når man
står inde i kirken, så er den så lille, at den kan rummes
inden i én af Peters-kirkens
grundpiller. Kirken kaldes da også populært ”San Carlino”.
Det lille kloster med klostergård bærer også Borrominis
kendetegn, det lette og flydende. Der er ingen bærende søjler
i hjørnerne af den aflange klostergård. I stedet bæres den
overliggende loggia af parvise søjler med overliggere af en en
sådan lethed og elegance i udformningen, at det giver hele
bygningen en nærmest svævende karakter.
Bernini
/ Borromini: Palazzo Barberini.
Her
har vi et arbejde fra tiden, hvor Bernini og Borromini
samarbejdede nogenlunde harmonisk. Paladsbyggeriet blev bestilt
af pave Urban VIII i 1625 med Carlo Maderno som arkitekt og
Borromini som hans assistent.
Ved Madernos død overtog Bernini arbejdet som chefarkitekt.
Bernini var på dette tidspunkt stort set uden kendskab til
større byggearbejder, og han måtte i starten læne sig op ad
Borrominis større erfaring.
Paladsets
dobbeltfløjede indgange leder på venstre hånd ind til
Berninis store kvadratiske trappe, på højre hånd ind til
Borrominis mindre ovale trappe. Berninis trappe er imponerende i
sit 90 graders stigende drejninger, medens Borrominis elegante
ovale trappeforløb allerede hér viser hans eminente evne til
at give små rum stor monumentalitet.
På
paladsets hovedbygning skal især bemærkes, hvorledes de 3
arkade-etager er inddelt på klassisk vis med doriske søjler
på nederste etage, ioniske på mellemetagen og korintiske
på den øverste etage, men inden for rammerne af denne
klassiske model bør man bemærke Borrominis fornyende måde at
give vinduerne falsk perspektiv i indramningen og sidevinduerne
vinget og flyvsk ornamentering, så facaden fremtræder på én
gang renæssanceagtig rolig og barokagtig
levende.
Bernini:
Piazza Barberini.
Lige
neden for Palazzo Barberini på pladsen af samme navn, puster
Berninis Triton-gud vand i lystig mængde i Fontana del Tritone.
Hér brød Bernini med alle tidligere fontæneregler ved at lave
en ren skulpturel fontæne uden arkitektoniske elementer. Triton
hviler i en kæmpe muslingeskal, båret af 4 delfiner, mens han
puster vand ud af en konkylie.
På
samme plads ved hjørnet af Via Veneto kan man se Berninis
Fontana delle Api (Bi-fontænen) til ære for pave Urban VIII (Barberini),
hvor familievåbnet med de travle bier indgår i form af 3 store
bier der kravler hen over en stor musling for at drikke af den
springende kilde.
Hér
kan vi så stoppe op på den store plads, se på de pragtfulde
Bernini-fontæner, lade blikket glide videre mod Palazzo
Barberini og op mod San Carlo alle Quatro Fontane, og spørge os
selv: Hvem var bedst - eller skal spørgsmålet overhovedet
stilles?
Man
kunne jo også som kardinal Barberini, den senere pave Urban
VIII, bare svare: Hvem af dem der skal være arkitekt - Hvorfor
ikke dem begge?
PK
|
|
|
|
|