Circus Maximus |
|
Dette
i dag grønne område i Rom, placeret i det lave Murcia- område
mellem højene Palatin og Aventin, rummede i antiken den
kolossale væddeløbsbane, Circus Maximus.
I dag anes intet
andet end konturerne af dette vældige anlæg, som mest bliver
brugt af ældre romere til at lufte hunden og af yngre romere
til lidt ugeneret kissemisseri.
De senere år har anlægget også
været anvendt til større udendørs koncerter, senest i juli
2005 for den ene af de 8 verdensomspændende Live Aid koncerter,
hvor over 200.000 nød musikken i den lune romerske aften.
Det
antikke væddeløbsanlæg kunne rumme et tilsvarende antal
personer. I den gyldne periode under kejsertiden havde anlægget
en længde på 650 m. og en bredde på 125 m.. Hele baneanlægget
var på ydersiden beklædt med marmor i 3 stokværk og hele
vejen rundt var anlagt en række af butikker, der kunne imødekomme
ethvert behov, lige fra mad- og drikkevarer til spilleboder,
sandsigersker og bordeller. Et utal af ind- og udgange sørgede
for at alle kunne komme hurtigt til og fra tilskuerpladserne.
Det var en ildløs i én af disse butikker der under kejser Nero
i år 64 lagde både væddeløbsbanen og store dele af Rom øde.
Circus
blev genopbygget under Domitian og især Trajan, hvor størrelsen
på udenomsanlægget blev voldsomt forøget, ligesom circus også
blev udbedret under kejser Konstantin. Ud over hestevæddeløb,
blev der desuden afholdt gladiatorkampe, atletikkonkurrencer og
sågar mindre søslag, når man ved særlige lejligheder lod
arenaen oversvømme.
Ifølge
de antikke kilder blev der løbet væddeløb i området helt
tilbage fra etruskertiden i Rom, men først i den sene
republikanske og begyndende kejsertid fik anlægget en mere fast
karakter af regulær væddeløbsbane med murstensopbyggede og
marmorbeklædte tilskuerpladser i 3 etager og særskilt tribune
ud for målstregen for kejseren, senatorerne og ridderstanden.
Under
kejser Augustus blev den store midterakse anlagt, Spina, hvor
han placerede en stor obelisk fra Heliopolis i Egypten som
vartegn for provinsens indlemmelse i det romerske imperium.
Under
kejser Konstantin blev der rejst en søsterobelisk på spinaen.
Augustus obelisk er i dag placeret på Piazza del Popolo og
Konstantins på pladsen foran S. Giovanni in Laterano. For
enderne af spinaen var placeret 3 gigantiske kogler som meta-
punkter og ud for mållinien var oprindeligt placeret 7
æg
i træ, senere suppleret af 7 metaldelfiner, der for hver omgang
enkeltvis blev vippet ned, så kuske og tilskuere kunne se, hvor
mange omgange der resterede af løbet. Romerne anså delfinen
for verdens hurtigste dyr og dedikeret til havguden Neptun, der
både var beskytter af heste og ridderordenen, der i de fleste
tilfælde ejede de stalde, corporationes, der deltog i
væddeløbene.
Der var 4 corporationes med hver sin farve, hvid, rød,
grøn og blå, og i et løb kunne der deltage op til 3 ekvipager
fra hver corporatione. De havde hver især deres eget stutteri
og træningsskole for vognkørerne.
Romerne
var voldsomt engagerede som tilhængere af de forskellige
stalde, som de i dag er splittede som tilhængere af AC Roma
eller Lazio i fodbold.
Man har fundet
tusindvis af små
hade-plaketter i bly, som de enkelte staldes tilhængere kunne
købe i håb om at uheldet skulle følge alle andre end deres
egen favoritstald. På en sådan plaket kunne der typisk stå:
Kære ukendte væddeløbsgud, jeg forlanger ubetinget af dig, at
du vil kvæste og lemlæste hestene fra de Grønne og de Hvide,
og at du vil ramme deres kuske med en voldsom og pludselig død.
|
Løbene
blev startet fra 12 båse, carceres, på den lige endeside af
banen, der vendte ned mod Tiberen. Når starteren lod et hvidt
startklæde, mappa, falde, åbnedes båsene ved et faldsystem og
løbet startede. For at sikre at alle fik en fair start skulle
kuskene frem til passagen af målstregen første gang følge
forskelligt kurvede baner, og først derefter kunne man søge
den bedste position på samme møde, som man ser det i moderne
atletik.
Væddeløbsvognene
blev trukket af 2, men oftest 4 heste, henholdsvis en biga eller
quadriga, og man løb mod uret 7 omgange rundt, svarende til en
distance på ca. 5 km., så det krævede udholdende heste at
gennemføre et så langt væddeløb.
Gennem
et intensivt avlsarbejde frembragte man de hestetyper der var
brug for, hurtige forspændt på ydersiden og stærke på
indersiden, så ekvipagen kunne gennemføre de krappe sving i
høj fart. Disse heste kom især fra Spanien og Nordafrika og
begyndte først at løbe, når de var 5 år gamle, men kunne
derefter have en undertiden tiljublet karriere à la Tarok.
Således klager den romerske forfatter Martial over, at han ikke
er nær så berømt som en af væddeløbshestene i Circus
Maximus.
Vognkørerne
kom oftest fra de laveste sociale lag, enten slaver eller
frigivne, men de sidste kunne dog opnå en enorm berømmelse og
rigdom. En kusk ved navn Diocles trak sig på Hadrians tid
tilbage i en alder af 42 efter at have vundet godt 1500 sejre og
36 millioner sestertier i prispenge. En anden kusk, Scorpus,
blev dræbt under et løb i en alder af kun 26 år og efter hele
2000 sejre. Hans død blev begrædt af Martial, og idolets
forgyldte statue blev som minde om en stor væddeløbskarriere
opstillet overalt i byen.
Selvom
vognstyrerne efter deres status kun fik en variabel andel af
præmiepengene, så havde de bedste store biindtægter, som de
modtog som ”dusører” af tilskuerne og andre velyndere som
personlige præmier, og for de knap så kendte vognstyrere som
regulær bestikkelse for at ”fikse” udfaldet af et bestemt
løb.
At
det ikke var ufarligt, hverken for heste eller kuske, at deltage
i løbene, har man overleveret utallige skriftlige vidnesbyrd
om. Mange ufine tricks blev taget i anvendelse af kuskene, og
undertiden blev der af tilskuerne dømt så ”urent trav”, at
man forlangte omstart, hvad der skete i så mange tilfælde, at
kejser Claudius fik gennemført skærpede bestemmelser for fair
kørsel i løbene.
I
takt med opløsningen af det romerske imperium, og da hverken
kejseren eller andre højtstående romere efterhånden havde
råd til at finansiere løbene, forfaldt anlægget mere og mere.
Den tidlige kristne kirke propaganderede også voldsomt mod
dette gigantiske væddeløbscirkus og mente, at folk skulle
bruge deres tid på at dyrke Gud i stedet for spilledjævelen
på væddeløbsbanen. Og efter den østgotiske kong Totilas
invasion af Rom, blev det sidste løb efter de overleverede
kilder gennemført i år 549.
I
århundrederne derefter forfaldt anlægget voldsomt gennem nye
invasioner af Rom og voldsomme jordskælv. Meget af
byggematerialerne forsvandt i middelalderens kalkovne og resten
”lånte” renæssancens og barokkens paver til genopbygningen
af Rom som en ny gylden verdensmetropol, så utallige
kirkefacader, piazzaer, palazzoer og andet smukt bygningsværk
er det der i dag i Rom er tilbage af Circus Maximus.
PK
|
|
|
|
|