Rom
havde ved begyndelsen af 1400-tallet næppe stort mere end
15.000 indbyggere. I slutningen af samme århundrede var den
vokset til ca. 100.000 indbyggere. Og byen havde forandret sig
lige så meget. Alberti mente, at man ved anlæggelsen af en by
primært skulle tage praktiske hensyn som sundhed, handel og
forsvar. Gadernes retning og udseende blev ofte bestemt af
forsvarshensyn. Derfor har så mange middelalderlige gadeanlæg,
krumninger og snoninger. Den middelalderlige gadetype
anbefales dog også af Alberti af æstetiske grunde: Den lader
en by syne større end den er, og for hver skridt åbnes nye
vuer og bygninger. I Rom tænker man uvilkårligt på de mange
bugtede gader i den jødiske ghetto, i området omkring Campo
dei Fiori og bag Piazza Navona.
Alberti
fastsatte også en række idealmål for torve og pladser. De
skal helst være dobbelt så lange som brede. Bygningernes højde
skal rette sig efter pladsens størrelsesforhold. Er de for lave
virker pladsen for lang, er de for høje, virker torvet trangt.
Almindelig udbredt er kravet om en torvelængde der forholder
sig til bredden som 3 til 2. Det er i overensstemmelse med
Vitruvius’ klassiske mål. Og mange af Roms skønneste pladser
og deres omgivende bygninger lever på smukkeste vis op til
disse klassiske idealer. Man tænker uvilkårligt på Piazza
Farnese og pladsen over alle pladser, Piazza Campidoglio i denne
sammenhæng.
Den
første store renæssance-gadefornyelse sker ca. år 1500 med
pave Julius II, der gav navn til den nye, fuldstændig lige gade
der skulle forbinde Ponte Sisto med Vatikan-området, og som
eksisterer endnu: Via Giulia. På den anden side af Tiberen
anlagdes en tilsvarende gade, Via della Lungara, så de
mange pilgrimme, især i jubelårene, kunne nå til
Peterskirken. Han fik også rettet Via Flaminia, i antikken Via
Lata, i dag Corsoen, ret ud som vi kender den i dag fra Piazza
del Populo til Piazza Venezia, efter at den tidligere var blevet
opdelt i mange småbidder af uregelmæssig bebyggelse.
De
følgende 1500-tals paver, Leo X, Clemens VII og Paul III,
skabte det store stråleformede gadenet der udgår fra Piazza
del Populo. Udgangspunktet er en bevidst tanke om en klar plan
med overblik straks ved indfarten gennem hovedporten til Rom fra
nord. Med meget spidse vinkler anlagdes først til højre for
Corsoen gaden ned til Tiberhavnen, Via di Ripetta, og senere til
venstre lige ned til Piazza di Spagna, Via del Babuino, opkaldt
efter den antikke figur, der i sin slidte tilstand forekom at
ligne en abekat (babuino betyder bavian). Endnu den dag i dag er
denne del af byen en af de nemmeste at finde rundt i, takket være
det klare gadesystem.
Ved
hovedbroen, Ponte Sant’Angelo, gentages motivet ved anlæg på
begge sider af Via del Banco di Santo Spirito, af de to
stjerneformet gader, Via di Panico og Via Paola, den sidste
opkaldt efter pave Paul III. Denne Pave har andre fortjenester
af Roms gadeanlæg. De lige gader skulle for at leve op til renæssancens
æstetiske idealer have et sigtemål som slutpunkt. Dette gælder
i eminent grad om Paul III’s gadeanlæg. Det er ham der har
anlagt den lange lige gade fra Piazza Borghese (Lige øst for
Via della Scrofa) og op imod Piazza di Spagna, hvor i dag Den
spanske Trappe og obelisken ved Trinità dei Monti udgør et
glimrende point de vue. Efter ganske samme synspunkt byggede han
fra Piazza del Gesù til Piazza d’Aracoeli en snorlige gade,
der er rettet lige mod Capitolpladsen. Og endelig blev der lagt
en lige gade, Via dei Baullari, midt henover Campo dei Fiori med
sigte direkte mod midteraksen i Paul III’s eget palads,
Palazzo Farnese.
Den
sidste periode i 1500-tallets epokegørende gadeanlæg i Rom
kommer endelig med Pius IV og Sixtus V. Centrale bygningsværker
og piazzaer forbindes nu med lange ubrudte gader, der med
pavelig magtfuldkommenhed føres over dal og bakke uden hensyn
til terrænet. Det drejer sig om Pius IV’s Strada Pia (nu Via
del Quirinale og Via XX Settembre), der går fra Quirinalpladsen
helt ud til Porta Pia, og om Via Merulana, der forbinder de to
gamle basilikaer S. Maria Maggiore og S. Giovanni in Laterano.
Sixtus V nåede i sit korte pontifikat (1585-90) at anlægge to
de store forbindelsesårer fra S. Maria Maggiore, dels mod
Piazza Venezia med
Via de S. Maria Maggiore, fortsat i Via Panisperna, og dels i
Via Sistina til Trinita dei Monti over bakkedraget ved Quattro
Fontane.
Disse
paveanlæg er ganske let genkendelige og præger byen den dag i
dag, og indtrykket af dem forstærkes yderligere af de
opstillede monumenter i gadernes sigtelinier, først og fremmest
obeliskerne. Står man i Quattro Fontane-krydset, har man
sigtepunkterne i obeliskerne på Piazza del Quirinale, Piazza
Trinita dei Monto og Piazza S. Maria Maggiore. Ligesom den store
obelisk ved Laterankirken står lige i sigtepunktet for både
Via Merulana og Via di S. Giovanni, og obelisken på Piazza del
Populo står i sigtepunktet for for de 3 udstrålende gader, Via
di Ripetta, Corsoen og Via del Babuino.
Rom
har undergået store bymæssige forandringer siden renæssancen.
Barokken har sat sit umiskendelige og prægtige præg på byen,
ofte ved at ombygge eller udbygge allerede under renæssancen
eksisterende pladser, paladser og kirker. Men det er sket i forlængelse
af bygge- og placeringsprincipperne fra renæssancen.
For
den moderne besøgende i Rom er det en hjælp, at der er så
mange markante og let huskelige gadeforløb, steder og
udsigtspunkter, der i høj grad er med til at holde byen sammen,
og gøre den lettere at finde rundt i.