Denne
mildest talt mere end iøjnefaldende, overdekorerede hvide
marmorklods, placeret på Roms mest centrale plads, Piazza
Venezia, blev bygget til ære for Italiens samling som nation i
1870 og som en hyldest til genforeningens første konge, Victor
Emanuel II.
Der
er gennem årene sagt tilstrækkelig meget grimt om det. Skal
man sige noget pænt, så kan det ses fra ufatteligt mange
steder i Rom, og dermed give den lettere vildfarne rejsende et
fast kendingsmærke.
Arkitekten
Guiseppe Sacconi vandt byggeriet i konkurrence med 98 andre
forslag (man gruer for hvordan de øvrige forslag har set ud),
det startede i 1885 og blev først afsluttet i 1911.
Monumentet
er 80 m højt. På forkanten er placeret to halvcirkulære fontæner
af Pietro Cannonica, der repræsenterer henholdsvis
Adriaterhavet og Det thyrrenske Hav.
Ved monumentets første
flade terrasse ligger den ukendte soldats grav fra 1.
verdenskrig, altid bevogtet af 2 soldater.
Den
12 m høje rytterstatue af kongen er af Enrico Chiaradia, og de
2 dobbelte firspand på toppen af monumentet er af Carlo Fontana
og Paolo Bartolino.
Monumentet
rummer et museum for genforeningen, Museo del Risorgimento, der
efter at have været lukket siden en gang i 80'erne, nu er genåbnet.
Monumentet
blev bygget uden smålig hensyntagen til det antikke og
middelalderlige gamle bykvarter, der tidligere lå på skråningen,
og for at det på absolut demonstrativ vis skulle skille sig ud
fra Roms ellers i øvrigt varme farver, blev det opført i en
kridhvid marmor fra Brescia.
Monumentet
kaldes også Altera della Patria (Fædrelandets alter) eller i
daglig tale Il Vittoriano.
Det
folkelige vid har fundet mere passende udtryk:
Bryllupskagen,
skrivemaskinen, Mussolinis gebis, eller som franskmændene ynder
at sige:
Grand Pissoir de Lux.
Fra
toppen af monumentet er der en pragtfuld udsigt over Rom, så måske
var det en ide at bestige herligheden næste gang du er på
Piazza Venezia, hvis du da ikke vi spare på kræfterne til de 2
trapper, der venter henne om hjørnet på Via del Teatro di
Marcello.