Hér
har vi så den første af en række af ambitiøse og magtfulde
paver der i århundrederne fremover ikke var i tvivl om, hvad de
ville bruge magten til: At genrejse Rom fra antik storhed til
nutidens smukkeste og mest storslåede metropol.
Og
hér tager den århusianske lektor i kunsthistorie, Mogens
Nykjær, fat i sætstykkerne og beskriver den helt enestående
bymæssige forvandling Rom gennemgik i de 450 år frem til 1870,
hvor Italien forenes som én nation, og hvor Rom træder frem i
sin moderne skikkelse som både historisk paveby og nutidig
national hovedstad.
Og
det gør han med en suveræn indsigt i og beherskelse af sit
emne. Mogens Nykjær har tidligere skrevet en aldeles
fremragende bog om Peters-kirken (se Rom-guidens
litteraturliste), og i denne nye bog dokumenterer han igen sit
mesterlige kendskab til Rom og kundskab om byens historie. Når
man så oven i købet hér har en professionel forsker, der kan
skrive de fleste ned i blækhuset igen, så har vi en bog der er
en udelt fornøjelse for såvel læg som lærd.
Der
lå et tredobbelt motiv bag ønsket om at genskabe et storladent
Rom. Man ønskede at skabe sig ( i.e. paven og kirken) varige
minder i byens bygnings- og vejanlæg, som udtryk for kirken og
troens magt og som skulle fastholde den brede befolkning i denne
eneste sande kirke og tro.
Altså
i snævert objektiv et magtgreb i religiøs forklædning, ofte
af kynisk art, men i sit udtryk og i den by som blev skabt for
eftertiden har det overleveret det enestående Rom, vi kender i
dag.
Vi
følger Mogens Nykjærs yndlingsopskrift: "Der er noget,
jeg vil vise dig, nu skal du se – og høre." Og hvad får
vi ikke set og hørt: Paladser, torve, gader, pladser, kirker,
maleri og skulptur. I intet nyere værk om Rom har jeg set en
så forbilledlig gennemgang af renæssance og barok, deres
kunstneriske egenart og forskelle i så fin, ligefrem og
letforståelig en sammenhæng. Og det sker med det helt store
overblik fra det overordnede bybillede og ned i den illustrative
detalje.
Bogens
er tematisk bygget op, hvor forfatteren med udgangspunkt i
enkelte men markante bygningsværker, kirker, kapeller, pladser,
skulpturer og malerier fastholder den kunstneriske og
kronologiske udvikling i den gigantiske bymæssige udvikling,
der fandt sted i perioden.
Dette
sker i et medrivende sprog der driver fortællingen fremad
gennem skiftende byplaner, kort og vejanlæg frem til det Rom,
som elskes af så mange, og som gør denne by så enestående
blandt byer. Lad Mogens Nykjær selv få det sidste ord, som
også er bogens passende udgangsreplik:
"Man
kan fortsat opleve Rom som den storby i verden, hvis historiske
bykerne, hvis gadebilleder og kunstneriske arv – og dermed
hvis krop og sjæl – er rigest og mest lysende intakt og som
møder en besøgende med den største varme og kærlighed."
Bogen
er udgivet i flot udstyr med støtte fra flere fonde.
Illustrationerne er forbilledlige, dog er flere malerier
mærkværdigvis gengivet i en meget "ulden" s/h
gengivelse. Med det ambitionsniveau bogen er skrevet og udgivet
med, er det også besynderligt, at der kun er et personregister
og intet stedregister. Bogens tema taget i betragtning er dette
en alvorlig, ja næsten utilgivelig mangel ved denne fremragende
udgivelse.
Mogens
Nykjær: I pavernes Rom – Bybilleder, kunst og historie 1420
– 1870, Forlaget Gyldendal, 2004.