43. Alterbaldakinen og Det pavelige alter.

Det pavelige alter

Alterbaldakinen og det pavelige alter

Alterbaldakinen - detalje

Dette store slagnummer fra Berninis hånd var hans første arbejde i Peters-kirken, udført i årene fra 1624-33. 

Man omsmeltede over 100 tons bronze, det meste stjålet fra Pantheon og suppleret med kanonrør fra Engelsborg, men man brugte kun knapt del halve til den færdige baldakin.

Arbejdet blev kommissioneret af Barberini- paven Urban VIII, så denne families velkendte bier fra deres våbenskjold vrimler rundt på marmorbaserne og søjlerne som en reverens for opdragsgiveren. 

Søjlebaserne bærer også det velkendte Barberini våbenskjold, og så har Bernini muntret sig med at beskrive en fødsel i Barberini-familien, ved at udstyre baserne med en figur af en undfangende kvinde, en fødende kvinde samt det vellykkede resultat i form af et lille glad og smilende barneansigt. 

De snoede, barokke søjler, der refererer til den overleverede beskrivelse af søjlerne i kong Salomons tempel, er omvundet af oliven- og laurbærkviste og små legende englebasser.

De er 20 meter høje og bærer alterbaldakinen der på indersiden har en flyvende Helligånds-due midt i en badende sols lys. På toppen af søjlerne og i hjørnerne af baldakinen står 4 englevagter, udført af Duquesnoy. Mellem disse holder små englebasser parvis pavens fire våbenemblemer: Nøglerne, tiaraen, biblen og sværdet. Og fra hjørnerne forenes fire stiliserede palmeblade i toppen, på hvilken en gylden globus bærer et lige så gyldent kors. Nogle anser baldakinen for et absolut genialt værk, andre at den alt i det hele og næsten for meget er lidt for ekspressiv og barok Bernini-kunst. Men baldakinen fylder på bedste vis det store rum ud, hvor ellers Det pavelige alter, hvis det havde stået alene, sikkert ville have forekommet på størrelse med en tændstikæske.

Dette højalter, fra hvilket paven alene kan celebrere messe, er skåret ud af én massiv marmorblok, der blev hentet på kejser Nervas Forum. Det blev indviet af pave Clemens VIII i 1594. Det står direkte oven på et alter fra 1123, der igen står oven på et alter fra Gregor den Stores tid, der igen befinder sig lige over Peters grav. Og som med så meget andet i denne storslåede kristne basilika ser vi igen hér Kirkens bevidste plan om at fremvise, påvise og demonstrere, at dette er stedet hvor den kristne kirke blev født.

Luk vindue